מתי הורוביץ: הפאנטים החדשים

פרוייקט מתעדכן: מיתוג ההתחדשות החרדית, בעד, נגד, ומדוע
10929054_10206475137146719_7486754392449636865_o

לפני עשור, נסעתי באוטובוס, ומי שישב לידי התחיל לחקור אותי:

אתה חב"דניק?

– לא

אתה סלונים?

– לא

רגע, אתה ליטאי?

– לא

אז מה אתה כן?

– יהודי.

מה, ואתה לא שייך לשום זרם?

– לא. אני יהודי בלי תוספות, השבתי.

אני לא זוכר מה היתה התגובה המדוייקת שלו, אבל אני זוכר שלאחר כמה רגעי פליאה הוא גם הסכים שהגיע הזמן לצאת מתתי הקטלוג. יהודי. נקודה. שהרי בעיקרון, "יהודי" הוא כינוי לאדם שחי על פי היהדות, (כמו שאר הדתות, נוצרי, מוסלמי וכדומה).

ומה לנו אם כן בקטלוגי משנה דתי / חרדי / ליטאי / ספרדי וכו'?!

אלא שכפי שאין אדם משתמש בשמו, אלא אחרים, כך גם הקטלוג והשיוך החברתי אינם בידיו אלא בידי אחרים.

ולכן העקשנות שלי באותה עת להגדיר את עצמי כיהודי בלי תוספות לא הועילה מידי, שהרי אני לבוש כחרדי, ומי אם כן יאמין לי שאני יהודי גרידה? ואם יש לי פאות קטנות ליד האוזן, בדומה ל"חב"דניקים" – אזי אנשים סבורים שקשור אני לתורת חב"ד על אף שאני רחוק ממנה כרחוק מזרח ממערב. בקיצור, שמו ושיוכו של האדם נקבעים על ידי החיצונים לו. ולכן יהודי הוא כינוי לאומי, כי הגויים המשיכו לקטלג את בני המוצא היהודי כיהודים. ולכן מי שחובש כיפה מקוטלג כדתי, חולצה לבנה כחרדי, חליפה ארוכה כחסידי וכו'.

מה אם כן עשוי להוביל אנשים לבקש לעצמם מיתוג וקריאת שם עצמית?

הרי להיפך, כל קטלוג חברתי נוצר על ידי האנשים מחוץ לאותה בועה!

ואכן, נושא המיתוג עלה בהקשר של הצגת הקבוצה מול החיצוניים לה.

יותר ויותר חרדים חשים כי שורשיהם יונקים מבית המדרש החרדי – המתייחס לתורת ישראל כמרכז החיים, אך ענפיהם מבקשים להתפשט לגובה ולרוחב.

  • הם סבורים שרוחב אופקים היא חובה קדושה להבנת התורה.
  • הם בטוחים שהתורה אינה שניים וחצי דפי גמרא וחמש סוגיות מפולפלות.
  • הם טוענים שהתורה דורשת לשלב אותה עם דרך ארץ כדרך נכונה לרוב העם.
  • הם מתעקשים שמדרך התורה היא לקבל ולהכיל בעלי תשובה על אף החריגות מהנורמות המקובלות ומן המוסכמות.
  • הם לומדים את התורה כדרך חיים שמיועדת לניהול עם ומדינה באופן נכון יותר.

או במשפט מסכם: הם מתייחסים לתורה ברצינות גבוהה יותר, באמון מלא יותר.

ומשכך הם מבקשים לפתוח מוסדות חינוך לבנים עם רוחב אופקים, עם השקעה גבוהה יותר בתלמיד, כי לא המסגרת עיקר ולא הכפיה שלא לסטות מן התלם, כי אם הפנמת דרך התורה והקמת חיים שתפארת להם מן האדם ומן הא-לוהים. הם מבקשים לצמצם את פערי המוצא והעדתיות, ומבקשים ללמד את בניהם אמנות טרם ישאו אשה, וכמאמר הרמב"ם שמדרך החכמים לדאוג קודם לפרנסה ורק אחר כך לישא אשה. הם מבקשים מענה ציבורי שאינו קיים כיום. לא מבחינת מוסדות חינוך ולא מבחינת נורמות ציבוריות מקובלות.

אה, וגם שכחתי, רובם עירוניים. הם פחות מסתדרים עם בני הציונות הדתית או החרדים הלאומיים, וכיון שאין אדם קורא לעצמו שם אלא אחרים, הרי שנפלו בין הכסאות.

אין הם חרדים קלאסים ועל כן הם נחשבים "חדשים" ורחוקים הם מן העולם החילוני ועל כן הם בסופו של דבר "פאנטים".

ואלמלא הצורך במשאבים לקידום האג'נדה אף לא היו זקוקים לשם ולהבחנה. אבל הם זקוקים למשאבים. להקצאת קרקעות למוסדות, תקציבים לישיבות, הסדר השרות הצבאי, תמיכה ברכישת השכלה , תיוג בעולם השידוכים, ועוד, ועוד.

כשנתנו לאחרים לקרוא להם בשם, קיבלו שמות של גנאי: חרד"קים קלי דעת / חרקים. וכיון שאי אפשר לבוא מול משרד ממשלתי ולבקש תקציבים עבור "המגזר החרד"קי"… לא נותרה אם כן ברירה אלא לחשוב על שם מכובד שיאפשר את קידום האג'נדה הגדולה הזו.

כיון שמדובר בדור חלוצי, הרי שיש כאן הזדמנות נדירה. וכמו בכל הזדמנות, אפשר לנצל אותה בקטן, ואפשר לחשוב בגדול. אפשר לחשוב בקטן, ולהתמתג כקבוצה קטנה של צעירים, בעלי פייסבוק, ישראלים, חרדים. ואפשר לנצל את ההזדמנות בכדי לכפר על כמה עוולות ציבוריות.

ההתבדלות והפיצול קורעת את העם לגזרים. כיון המצב הינו שאדם חרדי מתכנס לתוך שבלול שבו הוא "אדם > יהודי > חרדי > ליטאי > פוניבז'אי > עצניק" או לחילופין "אדם > יהודי > חרדי > ספרדי > מרוקאי > בן תורה" או שהוא "אדם > יהודי > חרדי > חסידי > ויז'ניץ > מונסי" ומצב זה אינו בריא עבור אנשים שמכריזים פעמיים ביום "ה' א-לוהינו ה' אחד", אם א-לוהיכם אחד הוא – מדוע על תורתו להתפצל לרסיסים ומדוע לא ישבו תלמידי חכמיו סביב שולחן אחד?!

"יהודי" היה בעבר הכינוי הבסיסי לשומר תורה ומצוות, וכיון שיש כיום ניתן להיחשב כיהודי גם בלא יהדות, הרי שעלינו בסך הכל למצוא מילה חילופית שמייצגת אדם שמחוייב לתורה ולמצוות. "תורני".

המגזר ה"תורני" מאחד תחתיו לומדי תורה ושאינם, ממוצא אשכנזי וממוצא ספרדי, בעלי נטיה לאומית ובעלי נטיה שמאלית, בעלי רגש יהודי חם, וקרי מזג מחושבים. הקהילה ומוסדותיה ישובו להיות אזוריים, וגר זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ כי בסופו של דבר "ה' א-לוהינו, ה' אחד".

ומה עם התקציבים? בתודעת אחדות שכזו נסתדר.

קבלו אם כן את הפאנטים החדשים: "התורניים".

אך בל נשגה באשליות, זה לא הולך לקרות מחר וגם לא בשנה הבאה,

כי תודעת אחדות היא תודעה קשה, אנשים אוהבים להתקהל ולהתכרבל ולדמיין שהם ואין בלתם.

להיפך, כל קבוצה מנסה לשאוב ממשאבי הציבור לטובתה ולטובת מקורביה.

והסיכוי למוכנות לוותר על עמדות לטובת אחדות ציבורית – שואפת כיום לאפס.

אבל כל אדם תורני לעצמו, כשיחשוב באמת לאיפה הוא שייך,

עליו לשייך את עצמו לכלל הזרם התורני, כן, אוי ואבוי – רואים שם גם כיפות סרוגות, וגם פרנקים, וגם אמריקאים עם פיצה, וגם חסיד ברסלב עם זקן מדובלל, וגם את אחד מאנשי הפלס שמצד אחד מפגין בקיצוניות, אך מצד שני מכבד את הצד השני, וגם חסידים עם מגפיים בקיץ, וגם בריסקערים עם פאות מפוזרות, וגם וגם וגם.

הזרם התורני הינו מגוון, יש בו חכמים וטפשים, לומדי תורה ושאינם, אשכנזים וספרדים, וכל מי שבסופו של דבר חפץ בהמשך קיומו של העם היהודי התורני. הזרם התורני אינו נבדל מן החרדי, אלא כולל אותו ורחב ממנו.

מי לא נמצא שם?

מי שרוצה להמשיך את הגזענות וההפרדה בין אשכנזים לספרדים,

מי שרוצה להסתגר בקהילה מתבודדת שבה אין מקום לאף אחד מלבד לאנ"ש,

מי שרוצה ללמד את בניו אך ורק טפח אחד מן התורה, אף כי בטפח גדול כשיעור חזו"א,

מי שלא מאמין שהתורה מספקת לנו דרך חיים שגם "משפחות האדמה" מבינות אותו ומתברכות בו.

וזו גם היתה בחירת הקהל בתוצאות הסקר שהתחלתי לפני 5 חודשים בקבוצת הפייסבוק "חי"ש חרדים ישראלים":

2016-01-20 01_00_01-חי_ש - חרדים ישראלים

5 תגובות
  • 01
    יוסי
    2016/01/22 07:16

    יפה מאוד.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 02
    יוחנן
    2016/01/22 12:16

    ב"ה

    ברצוני להתחייחס כרגע רק לנקודה אחת מתוך המאמר, היחס לעדות אחרות. כותב המאמר סבור, בצדק, שיש להתנגד ליחס מפלה ומזלזל לעדות אחרות. זה קיים בדרך אצל אשכנזים [לא כולם, טוב] כלפי עדות המזרח. אך מה פירוש הדבר? עד כמה הנכונות להסרת המחיצות? בצבור הדתי לאומי אפשר למצוא מנין שפעם החזן הוא ספרדי ופעם אשכנזי, הרמי"ם בישיבות יכולים להיות מעדה זו או אחרת [כל עוד הם עונים על הדמות החינוכית הנדרשת], ובעיקר – מתחתנים זה עם זה. האם כותב המאמר מוכן לכך? אולי כן אבל אשמח אם יבהיר זאת, כי זה המבחן האמיתי. האם אנחנו מוכנים להסיר את המחיצות בכל תחומי החיים, כולל האישיים.
    ברצוני להבהיר שודאי אין פסול באדם שיאמר שמשפ' פלונית אינה מתאימה לילדיו מבחינת אורח החיים ותרבות שונים. אבל כל כך הרבה שידוכים יכלו לצאת לפועל כי כל הפרמטרים ענו על דרישות הצדדים, לולא הנורמה החברתית שאשכנזי שמתחתן עם ספרדיה זה שלב אחד לפני התבוללות.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
    • מתי
      2016/01/22 12:34

      אכן, לכך כוונתי.


      מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
      הגב
  • 03
    חיים
    2016/06/20 07:42

    לא יאמן, אבל ממש בימים אלו אני מטיף ומפמפם לאנשים שסביבי את כל הנושאים שהעלית , הפוסט הזה הגיע אלי בדיוק בזמן, אני ממש רואה שליחות קדושה להטמיע את כל הנל בחברה החרדית. אבל , באותה נשימה אני חייב להוסיף שציירת מטרה סופית ממש אוטופית ביחס למה שקורה כרגע, יעברו עוד הרבה מאד שנים עד שהחברה החרדית תפסיק ( אם בכלל) להבחין בין אשכנזי לספרדי.החברה החרדית בכללותה רחוקה מכך שנות אור.ועדיין, מדובר במטרות הכרחיות ונכונות ואשמח לעזור במידת האפשר, אני מכיר הרבה אנשים שחושבים כך ולא יודעים שיש רבים וטובים שחושבים כמוהם, אשמח אם מישהו מהאגודה יצור אתי קשר.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 04
    רפי
    2016/07/08 12:59

    התחלתי לקרוא עד שהגעתי לקטע שאתה רחוק מתורת חב"ד. פה די סתרת מבחינתי את כל מה שקראתי עד אותו הרגע. יהודי אמור להיות מחובר לכל התורות שמובילות אותו לעבודת השם.
    מסופקני שלא מצאת בחב"ד משהו שמחזק את עבודת השם שלך ואני אומר את זה בתור אחד שגם אינו חב"דיק.
    כמי שיותר מחובר לרבי נחמן אני מבין יותר ויותר שבכל זרם יש משהו שיכול לחזק את עבודת השם שלך. בין אם זה חסידות, או ליטאות או ספרדיות. בין אם זה הבעל שם טוב, הגר"א או החיד"א.
    אני מסכים עם ההגדרה שלך בתחילת הכתבה שהקיטלוג הוא איוולת אחת גדולה וכשאני עונה לאנשים שששואלים אותי את אותה שאלה ששאלו אותך, אני עונה באותה צורה, שאני יהודי ושכמה שלא ינסו לשייך אותי לזרם זה או אחר אני דבק בעמדתי.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב

השאר תגובה