הבריחה לגזענות // זה לא שחור לבן

בהמשך למסע נגד הגזענות כלפי הציבור הספרדי, הרב ברוך גליס כותב מנקודת מבטו.
שחור לבן2

בפרשת לך לך (בראשית יג יג) מובא הפסוק: "ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד" ורק בפרשה שאחריה מובא סיפור הפיכתה של סדום. ידועה האימרה הירושלמית, שהפסיק נמצא אחרי המילה "וחטאים" וההמשך הוא ל"השם מאד", דהיינו שכל השחתתם באה לדבריהם, במשפט ובסיבה. מתוך אידיאולוגיה צרופה והכרעות של הנהגה וכו' וכו'. אבל בסופו של דבר החורבן שבא מתוצאת הדברים, מובנה כבר בעיוות שיצר אותם. 
בהתבוננות בגזענות במגזר החרדי שגם היא נעטפת באריזות קדושות – כזכור, אלפים צעדו בשעתו בהפגנה בעד הגזענות בעמנואל מתוך שכנוע עצמי בסיסמה 'זה לא עדתי זה דתי', ונופפו בזה שחלק מהעצורים ספרדים (במכסה שלא תעבור את האחוז המסוים כמובן) תוך כדי נפנוף בזה שבעלות תשובה לא עמדו בסטנדרטים החרדיים בשלמות, שזה אבסורד בפני עצמו שיש המונים שעוסקים בהחזרה בתשובה ובודדים בלבד שדואגים להם ביום שאחרי.
אבל כדי לפתור בעיה, צריך להבין את שורשיה ולא יועילו פתרונות קסם, כמאמרו של איינשטיין: "אי אפשר לפתור בעיה באותה צורת חשיבה בה יצרנו את הבעיה". כשנבדוק את התעצמות והחרפת הגזענות בציבור החרדי, נזהה בקלות שהיא באה בעקבות הירידה בכל סוג התבלטות אחרת וזו התחרות היחידה – מי קיצוני ומפריע יותר, ליותר אנשים באורח חייהם.

אם היה לכל מוסד יחודיות משלו והייתה פתיחות לסגנונות רבים, הרי שאחד יבחר במקום בו משקיעים בלימוד הבקיאות, שני יבחר במקום שמקדם הבנה, שלישי במקום שמחנך למידות טובות או לאופציות למחיה וכן הלאה.

יתכן שזו כוונת המימרא :"תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם". במקום בו יש ריבוי דיעות, יש מקום לכולם, וכאשר כולם מצטופפים על משבצת אחת איך יהיה שלום?  הרי שורשו של כל סכסוך הוא בהרגשה שהשני בא 'במקום שלי', כמו שאמר יצחק אבינו כשחפר באר ולא רבו עליה – "ויקרא שמה רחובות כי הרחיב השם לנו ופרינו בארץ", שזה אומר – יש מקום לכולם, אפשר להתפתח!

בברכת 'שים שלום' פותחים ומסיימים בשלום ובאמצע מזכירים, שעל ידי אור פני השם קיבלנו ונקבל שלום. יהי רצון שנזכה כולנו לעשות ולראות את אורו של השלום.

3 תגובות
  • 01
    אבי
    2014/10/29 09:57

    פרשת עימנואל סימלה את הטמטום הספרדי של ש"ס שבשביל להתחנף לאשכנזים פעלה נגד יואב ללום. הסיפור הזה מבטא את הנטיה המובנית בקרב חלק מהספרדים לנסות לרצות את השליט( האשכנזי)ולהנציח את שלטונו.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 02
    מיכאל
    2014/10/29 15:11

    אבי
    כמה גזענות בתגובה נגד הגזענות….


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 03
    נתנאל אדיר
    2014/11/04 16:00

    שנאת זרים תמיד היתה, והיא מטבע האדם.
    השאלה מי זר ומי דומה. הרי לא על כל הבדל מתגברת השנאה.
    ושאלת הזהות תלויה בשאלת השמרנות. לכן אצל אחינו החילוניים והסרוגים השנאה לא קיימת, כי אין שמרנות.
    והשמרנות לא תשתנה כשיהיו ישיבות מכל מיני סגנונות, מכיון שעדיין יהיו אלה ישיבות מסוג כזה של אשכנזים.
    אלא הענין הוא בהעמדת משהו חילופי לשמרנות, משהו חי, יראת שמים וכו'. ואז הדומה יגדל על השונה, או יותר יגדיר את הזהות של האדם.
    לו יהי.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב

השאר תגובה