פרשת נח / לעבור מהימנעות ליוזמה

פרשת נח תמונה

כשהתורה מתארת את התגלות האלוקים אל האדם, יכולתי לפרש זאת כגילוי הנובע מתוך האדם עצמו. היינו, ההכרה בחטא הביאה את האדם להכרה באמירה המהדהדת בעולם עוד מקודם לחטא, מעת נברא האדם. כבר אז, קרא האלוקים אל האדם "איכה". אלא שהאדם קודם החטא היה אטום ואוזניו היו כרויות רק לאחר החטא.
אולם אצל נוח ישנה אמירה מרובת פרטים. ה' מצוה את נוח לבנות תיבת עץ בגודל מסוים מאד.
אומנם גם כאן יכולתי לטעון כי נוח, אשר התהלך את האלוקים, הבין כי ההתכחשות של החי לטבע, עשויה להוביל למבול, שהוא כיליון הטבע.
אולם להבדיל מאדם וחוה אשר שמעו את קול ה' מתהלך בגן, הווה אומר שהיחס בין האדם-קל התחיל באדם, אצל נח נאמר:
וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאלוקים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס. וַיַּרְא אלוקים אֶת-הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה, כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ עַל-הָאָרֶץ. וַיֹּאמֶר אלוקים לְנֹחַ, קֵץ כָּל-בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת-הָאָרֶץ. עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי-גֹפֶר, קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת-הַתֵּבָה, וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ, בַּכֹּפֶר. 
השחתת הארץ לא גרמה ליוזמה מצד נח והקב"ה "נאלץ" להתערב ולצוות לנח על עשיית התיבה. וכשנח סיים את בניית התיבה, נאמר: וַיַּעַשׂ נֹחַ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אלוקים–כֵּן עָשָׂה.
על פי הפשט, נח מתפקד באורח פאסיבי, כצייתן אשר מתהלך את האלוקים. יתר החי שמסביב, אינם חיים באורח פאסיבי.
לאדם המוסרי יש יצרים, אלא שיש לו אופי ויכולת ריסון עצמי. חוסר מוסריות עשוי לנבוע או מחמת ליקוי במישור היצרי, היינו, מערכת יצרית חלשה, או שבעל היצרים מעניק דרור ליצריו והם שולטים בו. ביצר הרע של עריות, קיימת באדם משיכה טבעית אל מין מסוים והאדם העובר על העבירה נותן פורקן ליצרים הפועמים בו באורח טבעי.
בדור המבול, לעומת זאת, מינים שונים התערבו אלה באלה כנגד המשיכה הטבעית. לא הייתה שם כניעה ליצר הטבעי אלא נדרשה מהם יוזמה מסוימת שאינה שכיחה במציאות העבירה הטבעית.
אולי לכך מתכוון הכתוב באומרו: ותשחת הארץ לפני האלוקים. אין זו התרופפות מוסרית גרידא, אלא "השחתה" – שינוי אורחות הטבע. על כן זה "לפני האלוקים", כלומר: נגד החוקים שחקק האלוקים בבריאה.
דרך הענישה האלוקית אשר מושתת על יסוד האמת, בנוי על תורת הגמול. הם השחיתו, אף אני אשחית. אשחית את הטבע שהשתנה טבעו. על כן, על הכתוב: "זכר ונקבה יהיו" אומר המדרש, שאף כשמין מסוים נותר נאמן לבני מינו, אך הנקבה רצה אחרי הזכר בניגוד לטבע, אין לנח להכניסו לתיבה. לא את הטבע הזה בראתי.

לכאורה, על פי הנאמר כאן, נח נותר חי לא משום היותו צדיק דווקא, אלא משום שהוא לא השחית. ולא כך נאמר אלא שניצול משום צדיקותו:

"ויאמר ה' לנח: בא אתה וכל ביתך אל התיבה כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה". ועל פי חז"ל צדיקותו לא הייתה שמירה על הטבעיות אלא "יוזמה של צדיקות":
"כי אותך ראיתי צדיק – וכיצד נראה הדבר? לפי שאמרו לנח עבוד שרת את אביך והיה זנו ומפרנסו ומכלכלו…ולא עוד, אלא שהוא יוצא וממחה ברבים כל אותן מאה ועשרים שנה עד שלא בא המבול".  

פירושו של דבר – נח לא הסתפק בהימנעות והתכנסות לתוך עצמו אלא פעל ויזם על מנת לנסות ליצור שינוי.

העולם בו אנו חיים כיום עובר שינויים ומצריך שינויים. להשאר פאסיביים בלי לנקוף אצבע, זוהי אינה הדרך. נדרשת מאיתנו עשיה וחשיבה מחודשת לקראת האתגרים העומדים לפתחינו בעתיד הקרוב והרחוק, כמו גם בהווה, שאינו ממתין לאף אחד. (כמובן מתוך הכרה במגבלות כוחו של האדם בניהול העולם).

מהפך חשיבתי ומעשי, זהו הדבר שנדרש מאיתנו בימים אלו. לשנות את צורת החשיבה ה'נמנעת' לתפיסה יוזמת וחלוצה. ובכך תבוא ישועתינו.

3 תגובות
  • 01
    שלמה
    2014/10/26 10:34

    יוזמות זה דבר חשוב השאלה מי מוביל אותם. קשה לי להאמין שפעולה עצמאית ולא מתואמת עם גדולי הדור תוביל למקום חיובי.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 02
    ישראל
    2014/10/26 13:32

    לפעמים שב ואל תעשה עדיף. ליוזמות גדולות יש נטיה להתעקם בדרך ואז התוצאות יהיו הרות אסון.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 03
    נתנאל אדיר
    2014/11/04 15:53

    אין מקום יותר אקטיבי אצל האלוקים מאשר בריאת האדם, והציווי של פרו ורבו, ומכל עץ הגן אכל תאכל. (בלי קשר לדיון מה משמעות הדיבור האלוקי, שאולי הוא קול מהדהד בהכרתו של האדם, וכו')
    נח היה באמת "צריך סעד לתמכו" כמו שאמרו חכמים, הוא אמנם היה אקטיבי, אבל "כאשר ציווה אותו אלוקים" כמו שהתורה מתארת.
    ואילו עם ישראל נצטיין בעמידה בנסיון, בידיעה האימננטית, ללא ציווי מלמעלה, לדעת מה הדבר הנכון לעשות. להתהלך לפני ה'.
    אבל היום אנחנו מוכתבים. מודרכים. מקיימי פקודות. עיין במאמר על החזון שבכותרת האתר.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב

השאר תגובה