חליפה מרופטת, גינה מוזנחת ומלוכלכת

העולם מתקדם ואיתו המודעות לתזונה ומראה איסתטי יותר. איפה אנחנו בסיפור? האם יש סתירה בין אסתטיקה ומודעות תזונתית לבין ערכים חרדיים?
הזנחה בבני ברק. צילום: מנדי אור

לפני מספר שנים פגשתי אדם חילוני שהתארח אצל ההורים שלי בבני בברק מטבע הדברים נושא השיחה גלש ליחסי דתיים חילונים השקפה דת ומדינה וכו'  בשלב מסויים יצאנו למרפסת לשאוף אוויר, ואז הוא מסתכל מסביבו ואומר לי : תראה את הרחובות כאן, את הכניסה של הבניין כל כך מטונף. אין לכם תרבות מינימלית, אני לא מדבר על פאר אבל מינימום של ניקיון

אני שתקתי לרגע חושב על הדברים ומתלבט מה לענות לו. לבסוף  אמרתי לו תראה, אנחנו אנשים שבנויים על ערכים ואידאולוגיה גבוהה יותר מהעיסוק בניקיון. לנו חשוב להביא ילדים לעולם ולחנך אותם ולא להשקיע את הזמן שלנו בעיסוקים איזוטריים של ניקיונות ואיכות הסביבה. אנחנו בוחרים בחיי צמצום מתוך מטרה למשהו נעלה יותר מזוטות החיים. ובכלל אמרתי אצלינו הרחוב מלוכלך והאנשים נקיים מבפנים, אצלכם הרחוב מצוחצח אך האנשים מלאים בזבל וזוהמה רוחנית ותרבותית.

למרות שהוא המשיך במתקפה היה נראה לי שמשהו מהמסר הזה חדר אליו.

אך במקביל גם התהיה שלו המשיכה להעסיק אותי, האם באמת החברה החרדית אמורה לבחור באורח חיים מוזנח ללא שימת שום יחס לאיכות הסביבה איסטתיקה ותזונה?

כנראה שהאמת נמצאת איפשהו באמצע. ברור שהחברה החרדית שבנויה על ערכים של ילודה וחיי צניעות גוררת הזנחה מסוימת, כמו  שברור שהחילוני המבוסס והדשן יכול לפנות לעצמו זמן לטיפוח ולשמירה על ערכים של איכות הסביבה, אבל בסופו של דבר יש כאן גם עיוות מובנה.

אנחנו התחנכנו על אידיאלים של פרישות והסתפקות במועט לפרישות השיחות של הצגיח בישיבה נסובו סביב ריחוק מענייני העולם הזה  ודחיית סיפוקים ובכך נוצרה תפיסה  מוטעית כאילו הדמות החרדית אמורה להיות מוזנחת ועסוקה רק בעניינים "רציניים" ולא ב"שטויות".

בכלל העיסוק במראה ותדמית אישית מצטייר כמשהו מודרני וחילוני שאינו הולם את אורחות החיים שלנו כציבור חרדי

נקודה נוספת שמתחברת לנקודה הקודמת היא שאנחנו חוששים משינויים. החברה החרדית בנויה על השמרנות של בית אבא והעבר המפואר, אך מה לעשות שבכל מה שקשור לאיכות הסביבה איכות החיים ותזונה העולם התקדם המון.

למעשה המבט הזה שגוי מיסודו ואין בו שום הגיון דתי או חברתי.המציאות שבה העולם משתפר ומשתכלל לא אמורה להשאיר אותנו נבוכים או נרתעים. כמו שעולם הרפואה הפך למקצועי וחדשני ואף אחד לא חושב שצריך להמשיך בדפוסי חשיבה רפואית עתיקה כך גם בנושא הזה של תזונה נכונה ואיכות הסביבה ניתן בהחלט להישאר בן תורה ועדיין להשתמש בכלים של העולם העדכני בכדי להביא לשיפור באיכות החיים שלנו.

הזנחה בבני ברק. צילום: מנדי אור

הזנחה בבני ברק. צילום: מנדי אור

ניצנים לשינוי מבורך אנחנו מוצאים בהקשר של הדוגמא עם אותו חילוני.

בשני העשורים האחרונים, הוקמו הערים החרדיות החדשות אלעד, ביתר, מודיעין עילית, וכו'. הערים האלו שנבנו מאפס, התפתחו למקומות נקיים ונעימים לאין ערוך מהמראות שאנחנו זוכרים מהשכונות הישנות. הבסיס החדש יחסית נתן אפשרות לשמור על הנושא של איכות הסביבה והניקיון, כשגם העובדה שמדובר בכוחות צעירים הוסיפה מימד של רעננות.

לא פלא שבמשך כמה שנים זוכים הערים החרדיות החדשות בתחרויות פרסי העיר היפה.

העובדה הזאת מלמדת כי אם רוצים לייצר שינוי אפשר לעשות זאת גם במסגרת החיים התורניים, ולכן היה מן הראוי להתחיל לתת דגש וביטוי לכל התחום הזה של איכות הסביבה ותזונה בריאה.

מדובר בשני דברים שההשפעה שלהם על איכות החיים היא עצומה.

שינויים בהתנהלות החיצונית ישפיעו על איכות החיים לא רק מבחינה טכנית, אלא ייצרו מציאות שונה של התנהלות חברתית נקיה יותר ורגועה יותר.

האופי החברתי שלנו יש בו משהו מרושל ולא מסודר. שינויים כאילו יקרינו רבות על האופי הפנימי שלנו כחברה, ויעזרו לנו לעצב חיים בריאים יותר.

2 תגובות
  • 01
    שלמה
    2014/06/22 11:46

    לענ"ד לא רק שאין סתירה בין אסתטיקה ועבודת ה' אלא שהן אף משלימות זו את זו. די אם נביט בהלכה הבסיסית בנוגע לתפילה וכמו שכותב הרמב"ם שתפילה צריכה הכנה- לגוף (שיהא נקי) למקום (כנ"ל) ועוד כמה עניינים. שנאמר היכון לקראת וכו'. ואמרו בגמ' שרב כהנא הוה מציין נפשיה והדר מצלי. שנאמר השתחוו לה' בהדרת קודש. וגם במקדש הקפידו מאד על עניין זה וכמו שכותב הרמב"ם במו"נ שטעם הקטורת הוא כדי שיהיה ריח ניחוח ונעים במקום עבודת ה' ומהאי טעמא היו מדיחין רצפת העזרה כל יום, והכל היה מבריק ומצוחצח כי לא יתכן שמא שיקפידו בביתו של מלך בשר ודם לא יקפידו במקום השראת שכינתו של ממ"ה… ומסיבה זו אמרו שהלל אמר לתלמידיו שהולך לעשות חסד עם קונו והלך לרחוץ עצמו ואמר ומה אילו היו מעמידים פסל של מלך ברחובה של עיר היו מקפידים לנקותו כל יום משום כבודו של המלך, גופו של אדם שהוא צלמו של ממ"ה על אחת כו"כ. אפשר לתרץ תירוצים רבים אבל אין בהם אמת, נהיה כנים ונאמר את האמת, לא הוגן לתלות את ההזנחה באידאולוגיה, אני מכיר יהודים רבים שדוקא החליפה שלהם מצוחצחת וכך גם רכב היוקרה שלהם, וגם בתוככי הבית פנימה הנקיון וההשקעה מככבים, הויטרינה המבריקה עם כל כלי הכסף צופה בגאווה אל המטבח היוקרתי והנוצץ, אבל ביציאה ממפתן הבית- שוד ושבר! אתה מרגיש כאילו נפלת לאיזה כפר ערבי מהמוזנחים ביותר!!! ואם נתבונן בתקנות חז"ל בש"ס נמצא תקנות רבות שמטרתן לייפות ולשפר את תנאי המחיה שלנו (כמו במס' ב"ב: מרחיקין את הקברות, ואת הבורסקי ואת העשן וכו' וכן בעניין מגרשי הערים משום נוי, ותקנות יהושע בעניין הזבל ועוד כהנה וכהנה וקטונתי מלמנותן כי אינני זוכר את כולם. לצערנו התירוץ האידאלוגי העומד אחרי ההזנחה אין בו ולא כלום ואני בטוח שגם המוסלמים המטונפים (להבדיל אלף אלפי הבדלות) ימצאו תירוצים שונים אבל חבל שכמקולקלים שבהם אנו עושים ולא כמתוקנים שבהם. כאשר אני נכנס למוסד חינוכי חרדי ורואה וואנדליזם והרס של תלמידים, ויחד עם זאת חוסר מודעות לנקיון כאשר תלמיד או מלמד עובר ליד פסולת שהושלכה לא מכבר על ידי חבירו תוך התעלמות מוחלטת (כי הרי לא כתוב בשו"ע שצריך להרים את הנייר…) אני מתמלא תסכול ורואה בכך חילול ה' ממדרגה ראשונה, הרי לא לחינם אמרו כי ת"ח שנמצא רבב על בגדו חייב מיתה- זאת מפני שהוא בגדר משניאי ה' וכדברי הפסוק המובא שם בגמ' "וכל משנאי אהבו מוות" אל תקרי משנאי אלא משניאי! ופרשו שם שאלו הם המשניאים את ה' בהתנהגותם או בהופעתם.. ויש עוד הרבה מה להאריך בעניין ונסתפק בזאת.. אגב, סיפר לי איש חברת חשמל כי בניינים שלמים באזורים חרדיים מחוברים לחשמל ללא טופס 4 (שהוא אישור קבלן על תקינות הבניין ) והכל נעשה בצורה פיראטית כאשר הדבר גובל בסכנת נפשות- וזה הרי היפך של תורה כי אם אנו מחללים שבת מפני סכנת נפשות, אז איך אפשר בידיים להביא את עצמנו למצב זה בחסות כל מיני תירוצים נפסדים. אגב, כמי שעובד במוסדות חרדיים אני יכול לומר שהרבה דברים נעשים תוך התעלמות מתוי תקן על ידי קומבינות ומעקפים למרות שעל ידי כך לפעמים מכניסים ילדים למצב של סכנה תמידית- וסומכים על הנס! גם תרבות חוסר הכללים בכבישים כאשר תינוקות בני יומם משוטטים באין השגחה (או בהשגחת האח הבוגר בן 5.. ) ואפילו אנשים מבוגרים שמים פס על כללי חצייה נכונה וחוקי תנועה בסיסיים. כלו אלו מסמלים תרבות לא נכונה שמקורה לדעתי נובע מכך שחלק גדול מהחוקים והאסטטיקה הומצאו על ידי אנשים שאינם חרדיים רח"ל, ולכן "בחוקותיהם אין אנו מתהלכים" כדברי המשורר. אז במטוטא, נהיה אמיתיים ונתחיל לקדש שם שמים גם במצויינות, טיפוח, נקיון, סדר, אסטטיקה וכו'- כי תורה מפוארה- בכלי מפואר!!!


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 02
    ארתח_זוטא
    2014/06/26 18:05

    "זכינו להיות ראש החץ בציבור החרדי בנושאי הגיינה בטיחות וגהות", (דודי זילברשלג).


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב

השאר תגובה