אגודה אחת > עלון ערך מוסף > גיליון 9 > המשכן לא יבנה עוד // מתי הורוביץ

המשכן לא יבנה עוד // מתי הורוביץ

 
10/02/2016 | 5 תגובות

המשכן לא יבנה עוד. ורוב שומרי המצוות אינם מתכוונים לבנות את בית המקדש בזמן הקרוב, כך שלרוב, אנשים משתעממים מקריאת ההוראות היורדות לפרטי פרטים של טפח וחצי טפח. כשלמעשה אין מה לעשות עם ההוראות האלה.

המפתיע הוא שלזאת בדיוק התכוונה התורה! משום שבאותם ימים בנו הרבה בתי אלילים, אותם הבתים נבנו בסגנונות שונים עם כלי פולחן שונים וצורות עבודה מגוונות, את כולם המציא האדם מליבו, מה צריכה עבודה זרה פלונית ומה נאה לעבודה זרה אחרת.

צילום: ויקימדיה

ועל כן מיד אחרי מתן התורה והמשפטים, כשהאדם עשוי לדמות בנפשו שהוא כבר מבין את מחשבת הא-לוהים, הוא עשוי לבנות בית לשם ה' ולבדות מליבו כיצד דרכי עבודתו. ולכן מיד הקדים הקב"ה להפקיע את הדבר מידי האדם, ועל כן אין מילימטר אחד בבית ה' שהוא מתכנון האדם. אל תבדו דבר מליבכם, באפשרותכם רק לנדב את ליבכם.

ומשכך אין שום אפשרות אחרת, אלא לתאר כל כלי וכלי במשכן כיצד יעשה, מה אורכו ומה רוחבו. ולא עוד אלא שהראה למשה "וראה ועשה בתבניתם אשר אתה מראה בהר". אם כן כל טפח וטפח בפרשיות המשכן, יש בו כוונה עמוקה ונסתרת ללמדנו שאין בידינו ידע או רשות לעבוד את ה' כראות עינינו, מלבד מה שהוא מלמד אותנו. וכל כך קשה הדבר, שגם אחרי כל הפירוט הגיעו בני אהרן עם "אש זרה אשר לא צוה ה'" ועל כן נתחייבו מיתה מיידית, ללמד שאף הקרובים ביותר, רחוקים הם.

תבנית המשכן וכליו רלוונטים היום מתמיד, כי גם אחרי אלפי שנים עוד לא תם הרצון מהאדם להמציא בעצמו את דרכי עבודת ה'.

שבת שלום, מתי הורוביץ

צילום: ויקיפדיה

5 תגובות
  • 01
    יוסי
    2016/02/11 17:51

    עם דברי האמת הללו, המודגשת בחזרות הרבות בהפרשיות הללו, של המלים "וכן תעשו", "כן עשה / עשו", ראוי להדגיש גם את הצד השני –
    בעקבות אותו מעשה של הקרבת אש זרה, אהרן נמנע מלאכול את הקודשים, בניגוד לדעתו של משה, בנימוק 'אנושי': "הן היום הקריבו… הייטב בעיני ה". ניתן לראות שהפרשה באה להראות מבט מאזן בין ההכרח למלא את כל הפקודות כלשונן, לבין הצורך בכך שאנשים יעמדו בכנות נוכח התחדשות המציאות, ויבינו מעצמם את הפעולה הנדרשת בכל מצב מתחלף.
    חושבני שדווקא במחנה היראים כיום, הצורך לפעול הוא דווקא בכיוון השני.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 02
    מאיר
    2016/02/13 22:36

    שבוע טוב ומבורך
    בתגובה ליוסי
    נראה לי שיש פה עיוות
    הרי הוכוח בין אהרן למשה היה הלכתי נטו !!!!
    ומדוע לעוות ?
    הרי אפ' פשוטו של מקרא אין כאן …
    ולגופן של דברי הר' מתי בהחלט אמת יציב
    אלא שאינו צריך להסכמה מאיתי
    תודה מראש
    והדברים נכתבים רק להעמיד דברים על דיוקם וח"ו לא באופן אישי


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 03
    יוסי
    2016/02/13 22:51

    שבוע טוב
    לדעתי, אם זה היה ויכוח הלכתי נטו מדוע משה קצף, וכי לא יכולה להיות דעה אחרת?
    ועוד, הלוא אהרן קיבל הדברים ממשה, ואין שייך שיחלוק עליו.
    אלא ודאי משה שמע בסתם והעביר הדברים סתם, ואהרן מעצמו הבין שלא ייטב בעיני ה' לאכול בשר קדשים באנינות, ועל כן אמר למשה אם שמעתי בקדשי שעה לא שמעת בקודשי דורות. וממילא נקבעה הלכה כך, אך תחילת הדין אינו ממסורת כלשהי שקיבל.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 04
    יעקב
    2016/02/15 20:45

    למה שלא יבנה בית המקדש? אם באמת נהיה מוכנים ללמוד את הדברים נגלה את חובותינו לעלות להר הבית לקיים מצוות מורא מקדש ובזה לגרום במהרה בימינו לבנין בית המקדש ואולי אף לקיים חלק מן העבודה


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 05
    מצדרביעי
    2016/02/23 17:22

    סתם שאלה,

    האם נכון- שיש חובה להקריב קרבן פסח,

    גם בטומאה, וגם ללא בימ"ק,

    כי זה- "איסור כרת"?


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
הוספת תגובה

כתובת הדוא"ל לא תפורסם באתר. חובה למלא את כל השדות.


להוספת תגובה מזוהה ולהרשמה ←


בשליחת התגובה אני מאשר/ת עריכת ניסוח/השמטת ביטויים שאינם הולמים את האתר