אגודה אחת > אנשים עובדים > חרדי חדש? שים לב, זה מה שיקבע את עתידך!

חרדי חדש? שים לב, זה מה שיקבע את עתידך!

יש הטוענים שהעתיד של החרדים החדשים לוט בערפל, הרב ברוך גליס מציב את העקרונות החשובים שיקבעו את העתיד.

 
| אנשים עובדים | 5 תגובות

נהרות של דיו נשפכו בהבנת התהליכים העוברים על החברה החרדית וכן נכתב רבות על האנשים הנקראים חרדים חדשים, עם זאת כיוון שיש הרבה בלבול בנושא ראיתי לנכון להציע את המכנה המשותף בו יוכלו להתכנס יחד רבים מן הרוצים לחיות בצורה טובה ואמתית יותר ולא להיות חלילה סוג של רפורמים חדשים אלא ללכת בדרך התורה. אף שהיא פחות ברורה מאז פרוץ תקופת ההשקופה ע"ה.

לצורך המאמר ריכזתי כמה נושאים חשובים מאד, מן הסתם גם בהם יש מה להוסיף ועליהם עוד נושאים להוסיף ורק כפתיח אני מציע את הנושאים המרכזיים בעייני.

קביעת עיתים לתורה – הנושא החשוב ביותר בתקופה זו בה אלפים יוצאים מעולם הישיבות והכוללים אל חיי המעשה דרך השרות הצבאי והלימודים באקדמיה, נדרש בכדי להמשיך את הקשר שלא נהיה ח"ו מנותקים מעבודת ה׳ יש צורך לכל אחד לפי עניינו בקביעת עתים לתורה עם הישגים עם התקדמות ועם הצבת יעדים. לצערי, בתקופה הראשונית תחום זה נחלש מאד בגלל 3 סיבות: 1. שהורגלו מאד ללמוד בעיון ולא הורגלו ללימוד של הלכה למעשה ועוד לימודים נצרכים. 2. עקב הלחץ הרב בעבודה לפרנס משפחה בשילוב לימודים מפרכים, נזנח תחום זה והשחיקה בו רבה. 3. הארגונים עצמם שמסייעים בלימודים אקדמאים נזהרו מלשלב תכנית תורנית מתוך פחד פן יבולע להם ע"י חברת האם החרדית והעדיפו לעסוק בנושאי חול בלבד.

אינטרנט – רוב הציבור משתמש כיום ברשת ואין שום דרך להימנע מזה, ההבנה החברתית הנדרשת היא שמדובר בכלי, בדיוק כמו נהיגה ברכב שלא הפסקנו למרות הסכנות. ובכלי אם משתמשים בצורה ראויה אפשר להביא תועלת רבה ואף להפכו לעזר בלימוד התורה והפצת התורה וכשמשתוללים בשימוש עלולים להיות נזקים חמורים, לכן נדרש להתמקד באינטרנט מסונן אבל מהיר  ואיכותי, בשילוב למידה על ניצול זמן כדי שאנחנו נשתמש בו ולא שהוא ישתמש בנו.

חינוך – נתון מדהים הוא שעל אף המוני הלומדים באקדמיה המתקשים מאד בהשלמת מה שהחסירו בזה שלא למדו לימודי ליב"ה עדיין רוב הציבור הזה מתאמץ לשלוח למוסדות שהיו עד היום ולא לתלמודי תורה המשלבים לימודי ליב"ה או לישיבות תיכוניות, ועד שכבר קם אחד מהבודדים שכן ייסד ישיבה תיכונית בסופו של דבר הוא הצהיר שהיא מיועדת רק למי שלא מתאים לישיבה רגילה, מה שלא מובן איזה הורה ישלח את בנו ללמוד במוסד שמייעד את עצמו מראש לסוג של בעייתיים. נושא נוסף הוא חוסר הגדרים וההפיכה למודרניים וחיצוניים מאד.

ולמעשה, יש להשקיע כמה שיותר בדבר החשוב ביותר שיש לנו והוא הדור הבא ולתת להם לימודים ברמה גבוהה בכל התחומים ע"י מחנכים איכותיים שימדדו מקצועית כל אחד בתחומו, עם המון השקעה בחינוך לענווה צניעות ויראת שמיים כדי שיצליחו בעז"ה במשימה המורכבת של התמודדות בעולם מורכב.

 

צילום: ויקימדיה

תמונת אילוסטרציה. למצולם אין קשר לתוכן הטור. צילום: ויקימדיה

  

שרות צבאי – גם תחום זה נותר פרוץ, אחרי כל המאבקים רבים מאד באים להתגייס רבים עוד יבואו ולרבים שזקוקים לזה עדיין אין את ההבנה או האומץ. אחרי כל זאת אם אנחנו רוצים לאפשר לכמה שיותר להתגייס והשאיפה היא שכולם גם יישארו הרמת החינוך בה גדלו ולא יתדרדרו בצבא, הרי שאין מנוס כיום ממסגרות שירות חרדיות שמפוקחות על ידי רבנים ויראי שמים. דבר זה קורה הלכה למעשה על ידי עמותת נצח יהודה אך גם בנושא זה עם העלייה במספר המתגייסים קמו אנשים מתוך המחנה ואמרו שאפשר להקים מסלולי שירות בלי פיקוח, וגם אם הנזק המקומי לא גדול ,ההשלכות של מהלך כזה על עצם היכולת לאפשר לכל חרדי החפץ לקיים את רצון ה׳ ולשרת בצה"ל הרסניות מאד.

הלכה – קיום ההלכה ללא חיפוש פשרות הוא הדבר היחיד שאפשר להסכים עליו לכל מי שרוצה לקרוא לעצמו חרדי או דתי. בתחום זה יש להזכיר שפעמים רבות ההשקפה באה להחליף את ההלכה וכל מיני המצאות נטולות מקור נהפכו לתחליף להלכה וברוב המקרים התוצאה היא קולא גדולה והרס חברתי, מיום שחרב בית המקדש אין לו לקב"ה בעולמו אלא ד"א של הלכה בלבד, אין שום דרך לקבוע מה לעשות על בסיס השקפה ועל כל נושא ההלכה אמרה את דברה וצריך רק לשאול ת"ח או לעיין בהלכה ובחז"ל.

בכדי להתקדם בכל הדברים החשובים האלו נדרש מכל המעוניינים לפעול לשתף פעולה תחת מכנה משותף רחב שיכיל תחתיו כמה שיותר קהלים ואנשים, ואת שאלת המי בראש יש לפתור באמצעים דמוקרטיים תוך כיבוד התוצאה והתייצבות אחרי הנבחר, יצא לי לראות קצת מקרוב את התרסקותה של מפלגת טוב על אף תקציב בחירות גדול שהיה לה, ומה שראיתי היה שבירושלים היה חסר בקשר עם הציבור ובייצוגו הדמוקרטי ובבית שמש פיצולים סביב שאלות קטנות הפילו דבר שהיה כבר קיים קודם.

ותוספת קטנה לסיום, כדי להמשיך להתנהל ולהתקדם עלינו להשתחרר מאחת הרעות החולות שדבקה בנו עם המצאת ההשקפה, והיא דברור של הקב"ה יש לומר ברור מאד איש לא הוסמך להיות דוברו איש לא יודע למה קרה דבר מסוים או מה יקרה, כל הכלים שיש לנו הם בדלת אמות של הלכה בחז"ל ובפוסקים שהתקבלו בעם ישראל, ורבים הם.

למעשה, כיון שבימים אלו נהוג לקרוא את פרקי אבות, כל מה שכתבנו מתומצת שם בשתי משניות, המשנה האחרונה בפרק א׳ "רבן שמעון בן גמליאל אומר על שלשה דברים העולם קיים על הדין ועל האמת ועל השלום" והמשנה השניה בפרק א׳ שמעון הצדיק אומר "על שלשה דברים העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים" ברור שג׳ אלו שלובים בג׳ אלו בכל פרטיהם, דין אמת ושלום יהיו רק בדרך התורה העבודה והגמילות חסדים ותורה ועבודה וגמילות חסדים לא יתקיימו בלי דין אמת ושלום, אין דרך להעמיד תורה על ידי הפצת שקרים וגם לא על ידי מלחמות, כמאמרם ז"ל תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, רק ע"י ריבוי שלום יתקדש שמו יתברך.

הכותב הינו מוסמך לרבנות ולרבנות עיר ע"י הרבנות הראשית לישראל. שירת בצה"ל בתחום ההלכה, שותף ומסייע בפרויקטים של שילוב חרדים במגוון תחומים.

 

5 תגובות
  • 01
    אלי
    2016/05/27 13:53

    יישר כוח הרב שליט"א ,
    ברוך שכוונתי לרוב דבריך,
    ביום שתוכל לכתוב לנו מאמר המתאר את מעשיך למען מטרות אלו, נדע שעוד רב הפנים שאין מה לחשוש מחברת האם, אם חוששים מהאב (הכל יכול).


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    להגיב
    • ברוך
      2016/05/29 15:28

      הגדרת מצוין. לגבי פעילותי. אשמח לפרט בשיחה אישית. עם זאת ברור שלכל אחד יש תחליף. והעיקר הוא לעשות את רצון ה׳ לפי המבואר בהלכה


      מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
      להגיב
  • 02
    שושנה
    2016/05/29 00:44

    תודה על המאמר האמיתי.
    לעניות דעתי, מה שחסר במפלגת "טוב" ובציבור חרדים חדשים בכלל, זה חוסר אג'נדה אמיתית וסוחפת, שיכולה להדליק אור בקצה המנהרה, שנוער ומבוגרים יבינו לא רק מה שהם "לא רוצים" ובורחים מפניו, אלא מה הם בונים, לאיזה כיוון מתקדמים.
    הייתי מגדירה את זה בסיסמה "לא מוכרים אידאולוגיה", כלומר, אנחנו שואפים להיות תלמידי חכמים בילתי תלויים כספית ומנטאלית (תלות כספית גוררת תלות מנטאלית), וזו הדרך של גדולי ישראל בכל הדורות שעסקו לפרנסתם בעסק או משלח יד ולא נתלו תשלום על לימוד והוראה, ובזמנינו אנו עדים שאין גדולים ברמה כזאת כבר כמה דורות, והסיבה שהתורה נמכרת בכסף והטבות שונות ומניעים של רוב לומדי תורה לא נקיים.
    אם נצליח להקים קבוצה שלא זקוקה למלגות וכו', שמפרנסת את עצמה בכבוד וגם מצליחה להתעלות בתורה, ומוצאת בתורה פתרונות לתועלת כלל הציבור בארץ להגדלת שמו יתברך – נוכל להגיע לעמדות כוח רבות במדינה זאת ובסופו של דבר להנהיג את הציבור (ומצחיק לפחד מזה). ומי יודע – אולי רק לזה מחכה המשיח?


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    להגיב
  • 03
    יעל
    2016/06/16 11:18

    כבוד הרב, שכחת לצטט גם את חז"ל האומרים: "עשה לך רב" זהו תנאי א' לשמירה על צביון יהודי: להתנהל על פי דעת תורה. דעת תורה יש למי שלומד המון תורה, ובכן מי שיוצא לעבוד אינו יכול לסמוך על דעת תורתו שלו, כי הוא כבר אינו לומד המון תורה!
    מפלגה ללא מנהיג רוחני כמוהה כמזרחי!
    שאלות של בחירה שמעורב בה אלמנט רוחני ללא דעת תורה כמוהה כהפקרות…
    אני מציעה להוסיף פסקה העוסקת בנושא ההנהגה… אין חשוב ממנה ביהדות!


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    להגיב
    • שושנה
      2016/06/19 00:40

      יעל, נראה לי שאת מערבבת שתי דברים שלא בהכרח קשורים זה בזה: הצורך בלימוד תורה מתמיד שהוא "העיקר" (בתנאי שהוא מביא לידי מעשה…), והצורך במנהיג רוחני.
      הראשון אינו מוטל בספק, וכל זמן שמצוות פרנסת המשפחה יכולה להיעשות ע"י אחרים (למשל, אשתו מרוויחה יפה ועבודתה לא פוגעת בחינוך ילדים וכד'), אסור לגבר ירא שמים לפרוש מתלמודו. רק לשם עשיית מצוה שאינה יכולה להיעשות ע"י אחרים יכול הוא לפרוש, ואחר-כך יחזור לתלמודו.
      אולם הצורך במנהיג רוחני לא כל-כך ברור. "עשה לך רב" נאמר ליחיד לצורך התקדמותו האישית, בעוד שקיום מנהיג רוחני לציבור תלוי קודם-כל בהויית איש מתאים, הרי לא לכל תלמיד חכם יש תכונות מנהיגות, ולא כל איש הנהגה מתאים להוביל ציבור מסוים.
      דרך אגב, למזרחי יש מנהיגים רוחניים למכביר. לא זה ההבדל בינינו.


      מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
      להגיב
הוספת תגובה

כתובת הדוא"ל לא תפורסם באתר. חובה למלא את כל השדות.


להוספת תגובה מזוהה ולהרשמה ←


בשליחת התגובה אני מאשר/ת עריכת ניסוח/השמטת ביטויים שאינם הולמים את האתר