אגודה אחת > חרדים חדשים > אביגדור רבינוביץ: החי"שניקים

אביגדור רבינוביץ: החי"שניקים

פרוייקט מיוחד: מיתוג ההתחדשות החרדית, בעד נגד ומדוע

 
| חרדים חדשים | 4 תגובות

זה כבר למעלה מעשור שחלים תהליכים משמעותיים בחברה החרדית. בחומות הגבוהות והחזקות, שמאחוריהם התבצרה החברה החרדית, נוצרו סדקים קטנים שנפרצו וחשפו חור גדול. אך חלילה זהו לא חור של ייאוש, אלא של תקווה ופריחה שעונה על אתגרי השעה.

התהליכים הם משמעותיים ומהפכניים כמעט בכל התחומים: בשוק התעסוקה אנו רואים גידול עקבי של חרדים היוצאים לשוק התעסוקה. ואם ב-2012 אחוז הגברים החרדים בשוק התעסוקה עמד על 38, כיום אנו עומדים על קרוב ל-50 אחוזים. הנשים החרדיות כבר הגיעו לאחוזים של האוכלוסייה הכללית – 79% מהנשים החרדיות עובדות. אמנם ישנם אתגרים נוספים של תעסוקה איכותית, אך שינויים אלה ללא ספק מעידים על כך שמשהו קורה.

בחינוך – חשבנו שהמוסדות החרדיים יישארו באותו קו לעד, אז חשבנו. כפטריות אחר הגשם קמות ישיבות לצעירים חרדים המשלבים לימוד תורה עם לימודי חול והצעירים מצביעים ברגליים ומגיעים ללמוד במוסדות שם.

באקדמיה – ב-2006 היו אולי כמה עשרות סטודנטים שנראו כמו חייזרים בעולם האקדמי, והיום אנו עדים לאלפי סטודנטים חרדים ששוטפים את מסדרונות האוניברסיטאות והמכללות.

אם נסכם את התהליכים האלה בשלוש מילים זה יישמע כך: "החרדים עולים ארצה". כלומר, מתקופה בה היינו מיעוט במרחב הישראלי ובחברה החרדית, העדפנו לשבת בסוף השולחן, לשתוק ולא להיות מעורבים בקבלת ההחלטות, כיום אנו במצב שונה לגמרי. "עלינו ארצה" – אנחנו מעורבים יותר, ושותפים במרחבים בהם לא היינו בעבר. אנחנו כבר לא בצד השולחן או בצד החברה הישראלית, אלא חלק ממנה וגם הציבור הישראלי לאט לאט מבין זאת.

משבר זהות
ואולם, בכל התהליכים הללו, צריך גם להתייחס לפיל בחדר. הפיל בדמות השאלה: מהי הזהות שלנו? כלומר, איפשהו בתוך "הזהות החרדית", דחקנו את עצמנו לפינה ובחנו את התהליכים רק במישור הפרקטי – להשתלב בעבודה, באקדמיה, ליצור מסגרות חינוך וכו'. אך מהי הזהות שלנו?

רבים בציבור החרדי יטענו: "אתה חרדי וזהו". ישנם שיוסיפו "לא טוב לך חרדי? תהיה 'מזרוחניק'". אבל צריך להבין שאין כאן שחור או לבן. יש מורכבות שבתוכה אנחנו רוצים להכיל את המטען שממנו אנו מגיעים והערכים שחשובים לנו וגדלנו עליהם, ולשלב אותו בעתיד שאנו רוצים לבנות כאן בדרך שאנו מאמינים בה.

בנוסף, צריך לציין כי גם כיום "הזהות החרדית" מגוונת וצבעונית ויודעת לקבל את רוב הצבעים שבה. כלומר, חסיד גור, הוא חרדי, אבל לפני הכול הוא חסיד גור. זאת הזהות שלו, תעודת הזהות שלו, וכך גם בחסידיות וחצרות אחרים. יש את הזהות החרדית שבתוכה הם נכנסים, אך מעל הכול גם את "תת-המגזר" אליו הם שייכים. למרות השוני בין החצרות והזהויות הם עדיין בגדר "הזהות החרדית".

 

אביגדור רבינוביץ

צילום: מיכאל חזוני

 

הזהות, שחסרה לקבוצה שלנו, כבר זוהתה על ידי עורך עיתון חרדי בשם נתי גרוסמן שהדביק לקבוצה הזאת תווית מסוימת – "החרדים החדשים". חדש הרי אסור מן התורה, אז ארזו נא את התיק והיפרדו ממחננו, כך אמר. כמה פשוט כמה קל. גאוני. עם הזמן, השם התגלגל ל"חרדים עובדים" ואנחנו רק המשכנו ללחוץ על הגז, למרות שנתקענו בהילוך הראשון. המשכנו להתעסק בפרקטיקה, שהיא חשובה מאין כמותה ופחדנו לדבר על הפיל שנמצא בחדר וזוכה להתעלמות מכולם. היה לנו נוח לומר "אנחנו חרדים, נקודה", ובאותו משפט לקרוא תיגר על הממסד החרדי.

ואז זה הכה בנו: אנחנו החישניקים – חרדים ישראלים. קבוצת פייסבוק שמרכזת בתוכה את רוב האנשים ששותפים לתהליכים הללו (אם זה באופן מעשי או בקריאות הידד), ושם אנשים מרגישים בבית. אחד מבין את השני. יודע על מה הוא מתרעם ואף יודע לבקר את הביקורת שהוצגה. וזו לא רק קבוצה, ישנה מעין אחוות רעים בין החברים, פרופילי פייסבוק שפתאום מהלכים בכנס ייעודי לחברי הקבוצה ואף שבתות מאורגנות. קומונה קטנה שחולקת ערכים משותפים ולוקחת אחריות חברתית על החברה ממנה אנו מגיעים.

אמנם שם הזהות שלנו עדיין לא חד ומהודק, ישנם בקבוצה שיאמרו כי אנחנו "החרדים התורניים", אך אין ספק כי "החישניקים" זאת המגמה המשמעותית ביותר לעבר זהות משותפת ומכילה. הישראליות של "החרדים הישראלים", לא מתבססת על "לעשות מנגל ביום העצמאות", או "להאזין ליהורם גאון". הישראליות הזו מבוססת על כך שאנחנו מבינים שאנחנו יושבים באותה ספינה עם כל החברה הישראלית, ועם כל המורכבות שבדבר.

החישניקים זה כל מה שהיה חסר בתהליך שעוברת החברה החרדית, על מנת שלאנשים הללו תהיה זהות. לא שהיא באה על חשבון מסוים וחלילה לא נפרדת מהזהות החרדית, אלא כקבוצה מוגדרת שיודעת היכן היא עומדת , וכן, גם רוצה לקדם ייצוג פוליטי לקידום ערכיה. בדיוק כמו זו של חסידות בעלז או גור.

התהליך עוד ארוך ומייגע. עוד נכונות לנו עליות ומורדות, אך דבר אחד חשוב לומר – החישניקים באים.

4 תגובות
  • 01
    מאיר
    2016/01/21 18:30

    דניאל היקר
    מדוע לא חרדי .
    חסיד גור הוא חסיד גור כמו שספרדי הוא ספרדי והונגרי הוא הונגרי
    אך המכנה חרדי.
    חרדי חדש עובד ישראלי
    זה מיותר ואף מסוכן מכל מיני סיבות
    הרי לא פסו עובדים מן העולם מחנוך שהיה סנדלר ואת האל' לקח חנוך. [וידוע מה הסביר הגרי"ס במדרש שהיה מכוון …. ]
    דרך ר' יוחנן שהיה סנדלר
    ורק יהושע שלפרוש אחד ברש"י היה נפח
    ונקפוץ להרבה מראשוני ספרד שהיו רופאים
    ונקפוץ לחיי אדם שהיה סוחר
    ולהח"ח היה חנות ואח"כ היה משווק בעצמו את ספריו
    ופוק חזי בנגיד רייזמן ספריו על הסוגיות והש"ס {עולמות}
    וכי זו הנקודה.
    הנקודה להיכן אני רוצה להגיע לחיי עולם [ הבא ] או חיי עולם [הזה]
    והחרדים את דבר ד'


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 02
    יוסי
    2016/01/21 19:51

    אני שואל בכיוון ההפוך: מדוע לקדש את שם החרדיות ועוד להוסיף עליו טלאים?
    בכלל, מדוע אנו 'חרדים' יותר מאשר למשל 'אוהבים', אוהבי ה'?
    למה חשובה התגית, שאולי יש לה רווחים אבל יש לה גם הפסדים רבים – למשל, חיץ בין יהודים ופגיעה באהבת ישראל פשוטה.
    למה בכלל לראות את עצמנו או להגדיר אנשים אחרים על פי השתייכותם למחנה מסוים? האם אין בכך החטאה ואולי אף עוולה?
    כמדומני שבהיסטוריה היהודית היו הגדרות קבוצתיות רק מול קבוצות שסטו ('פרושים' מול 'צדוקים ובייתוסים'), או עמי הארץ ('חברים').
    וכי באמת סופרים בשמים מיהו חרדי ומי אינו כזה?
    לדעתי ההתעסקות בהגדרה מיותרת וממעטת את הדמות (כל הגדרה שהיא, מקצצת באנשים שאינם מזוהים אתה). ההגדרה תבוא מאליה לפי מעשיהם של האנשים והרוח הנושבת מהם.
    אכן, חשוב וחשוב להתעסק בשאלות האמתיות – מה באמת יחסנו אל המדינה? אל הציבור הכללי? האם אנו צריכים לתרום ותורמים מספיק כדי להאהיב שם שמים? האם איננו צריכים לפתוח מוסדות חינוך שיתאימו לערכינו, כבר מהגיל הצעיר? וכהנה וכהנה.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 03
    מאיר
    2016/01/22 00:40

    שלום יוסי
    אדרבה לדעתי כוונת
    שלא צריך הגדרה
    מצידי אל תקרא לזה חרדי אלא עבד ד' אוהב ד'
    אך לפי הידוע לי השם חרדי נגזר מ"שמעו נא החרדים אל ד' ואל דברו "
    ומימלא הכל כלול
    אהבת ד'
    אהבת ישראל
    אהבת הבריות
    וכו'
    כי הכל זה דברו
    ולמה זה הוגדר כך [פוליטית] מאותו סיבה שהבאת, מול הקבוצות שסטו
    אם המשכילים או הציונים או חברי הבונד וכך הלאה ….
    ומה יחסנו אל המדינה וכד' בשביל זה יש לנו רבנים וגדולי הדור שיחליטו ,
    לתרום ולהאהיב.
    אני מאמין ששמעת כבר את המשפט – הלוואי שכל החרדים היו כמוך-
    אני כבר שמעתי
    והגבתי : א. תודה
    ב. כל החרדים כמוני פשוט לא הכרת מספיק !
    וכל מי שלא מאהיב שם שמים על הבריות כולנו בקיאים במה שנאמר עליו אוי לו וכו'
    וכן לפתוח או לא מוסדות ?! איזה?! גם לכך יש רבנים ,
    מה קרה לנו שכחנו שלמרות החשיבה הפתוחה שלנו והראש של הגמרא וכדו' עדיין ,למרות, ואחרי הכל הרב הוא זה שיחליט .
    אלא מה השאלה מה שואלים את הרב
    וכאן חזרנו לנקודה של החרדים את ד' ודברו [ שלענ"ד מיוצגת ע"י נושאי דברו קרי = הרבנים]


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 04
    יוסף
    2018/09/20 00:04

    יש איזו תחושה של כל מיני…
    שמחפשים לברוח ממשהו. השאלה היא. ממה?
    כי באמת מי שמכיר את העולם החרדי יודע שאין לך מגבלה רצינית אם אתה רוצה לעבוד לא כבעל מכלת או חקלאי
    וגם לא כרואה חשבון או אדריכל [ויש מספיק ת"ח בכל התחומים הנ"ל]
    ובכל דרכיך דעהו.
    השאלה היא אם אתה מקבל את ה"קוד החברתי"
    שאמנם הוא לא הלכה למשה מסיני .
    אבל הוא כן תוצאה של כורח המציאות, תוצאה שהלכה והתבססה בעיקר באירופה עם השינויים שעברו על העולם בכלל [אמנציפציה] ועל היהודים בפרט [השכלה ציונות ועוד]
    ובייחוד כאשר התרכזו בארץ ישראל רוב מניין ובניין של עם ישראל על כל גווניו וזרמיו לטוב ולמוטב. לא קל תמיד להכניס את עצמך כל בוקר לאותו צבע של מכנסיים.
    אבל זה מחיר אפסי שאנחנו משלמים כדי לשמר את מה שיקר לנו באמת.
    אנשים חכמים רציניים וצדיקים הרבה יותר מכולנו שבערה בליבם אהבת ישראל אמונה תמימה ודאגה לעתידו הרוחני של עמ"י,
    צפו נכוחה את תוצאות ה"התקדמות" היהודית והחורבן שיוצא ממנה.

    ולפלא שדווקא בדורנו שרואים את התפוררות הריקבון של הרעיון המזרחי, יש עוד קולות ילדותיים שקוראים ל'רפורמה' במבנה החרדי.
    וככל הנראה אין כוונתם לשם-שמים…
    מעניין מי מממן??


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
הוספת תגובה

כתובת הדוא"ל לא תפורסם באתר. חובה למלא את כל השדות.


להוספת תגובה מזוהה ולהרשמה ←


בשליחת התגובה אני מאשר/ת עריכת ניסוח/השמטת ביטויים שאינם הולמים את האתר