מנותק מהאינטרנט? צא החוצה!

החרם על האינטרנט מצליח חלקית, השאלה היא איך הוא ישפיע על עתיד לימוד התורה. מתי הורוביץ כותב בהגזמה אבל נראה שזו המציאות המתרקמת.
חרם_רבנים_על_האינטרנט

דוקא בגלל שחרם האינטרנט הצליח במעט, הוא בנה בינתיים חומה המפרידה זמנית בין משתמשי האינטרנט לבין אלו שלא. ובין מי החומה מפרידה?!

מצד אחד ניצב המיינסטרים שאכן משתדל להימנע מגישה לאינטרנט.

בהתנהלות זו קיימת סתירה מובנית בין הקפדה על חיים מערביים לצד ניתוק מהאינטרנט. מילא המתנזרים לחלוטין מהלך הרוח המערבי, המדע והטכנולוגיה והדמוקרטיה, יכולים הם לשכון בטח בחיי טבע שלוים (?) וסוגיית האינטרנט אינה נוגעת לעניינם, אבל מי שחי במערב, ונהנה בכל יום מפירות המדע, הרפואה, הטכנולוגיה והדמוקרטיה אינו יכול לעצור באמצע הדרך ולומר "סטופ" עד כאן. למעשה הוא יכול, אבל עד מהרה הוא יכנע וימשיך עם השיירה, כי אולי אפשר לעבוד בחרישה ובחליבה בלי אינטרנט אבל לא לא לנהל בית ספר, חיידר, הוצאת ספרים, הוצאת עיתון ועוד.

כך שבפועל האינטרנט קיים במרחב הציבורי. ואילו הכנסים הזועקים ש"האינטרנט הוא גהינום"  – הם בסך הכל מגחכים את עצמם כאשר האירוע עצמו משודר אונליין דרך האינטרנט, וההודעה לעיתון נשלחת דרך האינטרנט. הרי כשיצאו נגד הרדיו – לא שידרו זאת ברדיו. וכשהתנגדו לטלוויזיה לא שדרו זאת בטלוויזיה, אבל הההתנגדות לאינטרנט נעשית הרי דרך האינטרנט והציבור קולט את זה היטב, שזה לא רציני.

 

חרם_רבנים_על_האינטרנט

 

מהצד השני של החומה ניצבים אלו שכן מחוברים לאינטרנט, מי באופן רשמי ומי באופן פחות רשמי. מבחינתם, השהייה המשותפת באינטרנט יוצרת שפה, ידע, ותרבות דיון מסוג אחר. כך שמעבר לחומת החרם, ישנה חומה נוספת המפרידה בין המחוברים למנותקים, חומה של נושאי שיח שונים לחלוטין, זה חי בעולם משלו וזה חי בעולם משלו.

עד כאן תאור המצב מזווית מסויימת. והנידון העיקרי שאמור לעניין אותנו הוא מה קורה מבחינת תורנית.

הרי אם נלך קדימה, נבין שעולם התורה יצעד גם הוא אל האינטרנט. משום שהאינטרנט הוא כלי התקשורת המוצלח ביותר שקם אי פעם. וכפי שהאינטרנט קידם משמעותית כל תחום מקצועי ארצי, כך הוא עושה לתורה. וכבר היום פרוייקטים כמו עוז והדר, שוטנשטיין ועוד, מבוססים כולם על שיתוף ידע, ודיונים מרוחקים. אסור לשכוח, כל ההתקדמות בכל מישורי החיים תלויים בחיבור לאינטרנט, אם יש היום כשרות טובה יותר? זה בזכות האינטרנט. אם יש היום טיפול טוב יותר בילדים עם קשיי למידה? זה בזכות האינטרנט. שלא לדבר על רפואה מתקדמת, הצלת חיים, וכדומה. ואין שום אפשרות שלימוד התורה יעלה ברמה בלי אינטרנט – כשר לגמרי כמובן.

ולמעשה כבר היום, האדם הפשוט שמנתק את עצמו מהאינטרנט – הריהו מתנתק מהידע התורני עצמו. עולמות שלמים של תורה ועומק תורני נמצאים כיום רק ברשת ומי שמנותק מכל זה חסרה לו גישה לתורה עצמה.

אין ספק שמי שחיבור לאינטרנט אצלו פירושו – עשרות קבוצות וואצאפ ובזבוז זמן – בוודאי תהיה לו ברכה גדולה בניתוק מהאינטרנט. ועל זה הורו הרבנים שלא להשתמש באינטרנט. אבל מי שרוצה ללמוד את התורה לארכה ולרוחבה לא יספיק לו "אוצר החכמה" משום שהוא אמנם מכיל ספרים נידחים – אך אין בו דיונים חיים ודברי התורה המתחדשים בכל יום. אתרים כמו "דין" "אקשיבה" "פורום אוצר החכמה" ועוד,  יש בהם מאות מאמרים, תשובות, מידע ודיונים בכל תחומי התורה. דברים שאינם קיימים בדפוס וגם לא יהיו. מלבד זאת, לימוד התורה כיום מחייב ידע נרחב חוץ תורני, ועולם הידע הענק שקיים באינטרנט אינו קיים במקום אחר: מחקרים, אנציקלופדיה עדכנית ועוד.

אפשר לקחת דוגמה פשוטה ובאנלית: מהו "מפתח" עליו דברו חז"ל? בלי המידע וההפניות למחקרים שיש בלינק הזה – קשה להבין על מה מדובר. ואפילו לפני זה, מתי היתה לכל אחד אפשרות לבחון את ידיעותיו בתורה כמעט בכל תחום – בלחיצת כפתור כמו באתר המבחנים הזה

ואכן, הרבה רבנים רציניים כיום יש להם גישה למידע אינטרנטי, בין אם בחיבור אישי לאינטרנט ובין אם על ידי שליח.

לי אישית ברור שיגיע היום שבו המנותק לא יוכל להבין את השיח בבית המדרש, ולצערנו יאמרו לו: "אם אין לך אינטרנט אין לך מה לעשות כאן". ואף כי הדברים נשמעים כהגזמה, קל להבין שזו המציאות המתרקמת מול עינינו. והעובדה שאתם חרדים וקוראים טור זה שהתפרסם באינטרנט בלבד, מעידה על כך. התרומה הצנועה שלי לקידום הנושא היתה הקמת רשת חברתית תורנית: תורת ירושלים. הרשת לא הצליחה מחוסר זמן, זה מצריך השקעה של זמן, והמעוניין להשתתף מוזמן ליצור קשר דרך התגובות.

20 תגובות
  • 01
    יוסי
    2016/01/16 22:57

    שבוע טוב, מתי
    בדבריך עלו שתי בעיות: ההתפתחות התורנית, המחויבת לדעתך מהשימוש באינטרנט. וה'מוסר הכפול' המתלווה למערכה נגד האינטרנט.
    לגבי הבעיה הראשונה, בניגוד לדעתך סבורני שהצמיחה התורנית, בניגוד למדעים אחרים, אינה תלויה באפשרויות טכנולוגיות, אמנם, גם לידע ולאפשרות השיח יש חשיבות בלימוד תורה, אך עיקר הגדילה תלוי בעמל, בטהרת הלב, יראת שמים וביושר, לא בידע ובעדכניות. צא וראה שכל גדולי הדורות לא היו בידם ספרים, אף לא כמו הכמות הנמצאת בכל בית היום, וגדולתם בתורה לאין ערוך מזו של דורנו.
    יחד עם זאת, הבעיה האחרת שעלתה בדבריך היא חמורה – עובר כאן לציבור, במיוחד לצעירים שעדיין לא לא למדו את 'השפה' הרווחת, מין מסר כפול. מצד אחד מתריעים על משהו שאסור שיימצא וייראה וסכנתו כאש, ובו בזמן הכול יודעים שנעשה בו שימוש, ואף על ידי המזהירים עצמם.
    כמדומני שהפיתרון הוא בשינוי מדיניות של העמידה מול הציבור.
    יש להעלות את האחריות האישית של הציבור, אבל לא להחליט עבור.
    לדבר על הסכנות והסיכונים, על האיסור להיכנס לנסיונות וכד' – כן. להחליט עבור אנשים על מעשיהם – לא ולא.
    אמנם צעירים הלומדים בישיבות וכד', טבעי הוא שמחנכיהם יחייבו אותם על התנהגות מסוימת, אבל כשאדם בונה את ביתו צריך הוא להיות אחראי למעשהו. הוא צריך להימנע מדבר אסור לא בשל יראת החברה, העיתון, המודעות, ואפילו הרבנים – אלא מפני אזהרת מלכו של עולם בלבד.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
    • מתי הורוביץ
      2016/01/16 23:04

      שבוע טוב גם לך.
      לגבי ההתפתחות התורנית, בכל תחום ידע – יש מושג של "ננס על גבי ענק", יש הבדל אם מתחילים לבנות מכונית מ0 – "להמציא את הגלגל" כפשוטו. לבין בנייה מתוך תובנות שעלו אחרי ייצור של מליוני רכבים.

      ולכן אנו חווים קפיצה אדירה בכל תחומי הידע בעולם – כי השיתוף והדיון האינטרנטי יוצר קשרים בין אנשים שעובדים על אותו נושא, ומכפיל את כוחם.

      ואף לגבי "קניית התורה" שתלויה בטהרת הלב ועמל וכו' – הקבוצות החברתיות באינטרנט מציגות הצלחה מרובה בכל הקשור לתמיכה קבוצתית ועידוד.

      ולכן משני ההיבטים, הן הידע התורני והן הגדילה האישית – יכולים לקבל קפיצה משמעותית על ידי שימוש נכון באינטרנט.

      אז למה ערבתי את נושא החרם על האינטרנט, משום שבעיני הוא המעכב הגדול של שימוש נכון באינטרנט, מתוך הבנת החיסרון שבאי שימוש באינטרנט – אני מאמין שיחליפו את צורת ההתנגדות והשמירה מסיכוני האינטרנט.

      והצעד הראשון הוא להציע חומר תורני עשיר לגולשים. במקום שיגלשו לאתרי נייעס וחדשות. שזה מה שקורה באינטרנט הכשר.


      מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
      הגב
  • 02
    יוחנן
    2016/01/16 23:21

    ב"ה

    מתי שלום,
    אני מסכים לדבריך. גם אני חושב שהאינטרנט הוא כלי חיובי ויש צורך רק לחסום את הגישה למה ששלילי, וזה מה שיהיה. כשמדברים איתי נגד האינטרנט אני אומר לאנשים: 'אני מאחל שלילדים והנכדים שלך יהיו מקרר, מכונת כביסה, טלפון ואינטרנט. כי לילדים שלך יהיה כבר אינטרנט, כשר כמובן, כמו שיש להם טלפון. זה הולך להיות חלק מהחיים וכשם שאתה רוצה שלילדיך יהיה טלפון אתה תרצה שגם יהיה להם אינטרנט'.
    כמובן שצריך שהוא יהיה כשר, אבל זה לא שונה מזה שבכל בית יש סכין וצריך לשמור את הילדים משימוש לא זהיר בו.
    באיזה סוג פרויקט מדובר ובאיזה סוג עזרה יש צורך?


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
    • מתי הורוביץ
      2016/01/16 23:23

      לגבי "איזו עזרה צריך": צריך להזמין רבנים לשלוח מאמרים ולהעלות.


      מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
      הגב
      • יוסי
        2016/01/17 07:13

        מה כוונתך? להיכן לשלוח מאמרים?


        מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
        הגב
        • מתי
          2016/01/17 07:20

          זו היתה תגובה ליוחנן ששאל במה צריך עזרה לאתר תורת ירושלים


          מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
          הגב
  • 03
    בן דוד
    2016/01/17 08:56

    מתי, חסרה בדבריך ההבחנה הבסיסית בין אינטרנט פרוץ, לאינטרנט מסונן. כשמדברים נגד האינטרנט, בעיקר מדובר על האינטרנט הפרוץ. על זה נאמרים הדברים החמורים. נכון שממליצים שלא להתחבר למי שאינו מוכרח, אבל הדיבורים החריפים מתייחסים למשתמש בלי סינון. וזה פשוט. כאשר מדובר במסונן כראוי, אין בכך בעיה עקרונית.
    אז לא הבנתי מה הבעיה שלך עם זה שהכנס משודר ברשת, אם מדובר במקום שיש אליו גישה במסוננים.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
    • מתי הורוביץ
      2016/01/17 08:58

      לא מצאתי בכנסים הבחנה כזו, ההיתר היחיד לשימוש באינטרנט הוא לצורך פרנסה ואחרי שאלת רב. לא כמוצר חיוני וחיובי בבית דוגמת מקרר ותנור.


      מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
      הגב
      • בן דוד
        2016/01/17 09:08

        שוב יש כאן עירוב פרשיות. אתה טוען שני דברים: א) יש סתירה בין הדיבורים למעשים. ב) האינטרנט חשוב טוב וחיוני, אפילו ללימוד התורה.
        אני מתייחס לחלק הראשון ומסביר שהשלילה המוחלטת אמורה על הפרוץ. ואמנם גם על המסונן נאמר "לצרכי פרנסה", אך מה הבעיה אם הדיווח לעיתון עובר דרך האינטרנס או הדוא"ל, הרי שם זה לצורך פרנסה. כל אחד בציבור מבין את ההבדל. אברך שישמע שלחבירו יש בבית אינטרנט מסונן, לא יחשוב עליו דבר רע, מה שאין כן חבר שגולש בפרוץ. רבים מהכנסים מתייחסים לכתחילה לאלה שמשתמשים באינטרנט כמו במקומות עבודה, וכל הנושא הוא לעשות סינון. וכן לדוגמא ביתד נאמן היתה כתבה שמראיינים מעסיקים שהתקינו במשרדיהם סינון.
        גם על החלק השני בדבריך יש להגיב. ואכמ"ל.


        מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
        הגב
        • מתי הורוביץ
          2016/01/17 09:18

          בדברי אני טוען שאדרבה, צריך לעודד שימוש נכון באינטרנט, ליזום כנסים שבהם כולם יתחברו לאינטרנט כשר ולהקים מרכזי תורה ענקיים בינלאומיים.
          וזה פשר עירוב הדברים. הצעד השני (תורה אינטרנטית) תלוי ועומד בצעד הראשון (שימוש באינטרנט).

          לגבי ה"סתירה", כרגע הכנסים הם נגד שימוש באופן גורף והיתר למי שזקוק, ואני טוען שבצורה כזו לא תהיה הצלחה, ולכן עדיף מראש לדאוג שהאינטרנט הכשר יהיה תורני, במקום שבסוף נמצא את כולם עם אינטרנט כשר שכולו נייעס ורכילות מותרת.


          מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
          הגב
      • בן דוד
        2016/01/17 09:28

        לא נמשיך להתווכח על העובדות, על מה מדברים בכנסים, בכתבות ובמכתבי הרבנים.
        רק הערה אחת על דבריך אודות בית מדרש אינטרנטי. האם החזון שלך הוא לראות את בני הישיבות והכוללים יושבים כל היום על המקלדת ומתווכחים בפורום של אוצה"ח? האם לא מובן לך מהי צורה של 'בית מדרש', שיושבים במקום מנותק, כן מנותק מהחוץ (אף אם יש פלאפון בכיס, זה עדיין מנותק פי אלף מישיבה ליד מחשב מרושת), ולומדים עם חברותא שיושב לידך, ומתווכחים בקול?


        מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
        הגב
        • מתי הורוביץ
          2016/01/17 09:38

          מהו חוץ ומהו פנים?
          אם בישיבות והכוללים יהיו מחשבים עם אינטרנט שמוגבל לאתרים תורניים בלבד, אז הכל "בפנים", וכן, צורת בית המדרש תשתנה, כפי שהיא משתנית היום על ידי תוכנת "אוצר החכמה", אלא שדרך האינטרנט התורני יהיה ניתן לדון ולקבל מענה.
          תאר לעצמך שכל רבני הדור וראשי הישיבות נמצאים בהישג ידך, אתה יכול לפרסם שאלה שתמוען לכל תלמידי החכמים בדור, והם ידונו בכך ויביאו מסקנות – הרי מדובר בשידוד מערכות, בהחלט צורה שונה של בית מדרש.


          מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
          הגב
  • 04
    יוסי
    2016/01/17 09:37

    אולי הפיתרון הוא לבנות רשת מסוננת לעניינים תורניים בלבד, ללא חדשות ופוליטיקה וכו'. והיא תהיה מעודדת אף לכתחילה על ידי הרבנים?
    איני מתמצא בעניין, אבל ייתכן שיש אפשרות טכנית לרשת מבודדת לחלוטין מהאינטרנט (לא תוכנת סינון), מעין אינטרנט מקביל "המרשתת התורנית". האם הדבר ייתכן?


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
    • מתי הורוביץ
      2016/01/17 09:40

      אכן! הרגע הגבתי כך, תגובה אחת מעליך.
      טכנולוגית זו לא בעיה, זה יעבוד באמצעות הספקים הכשרים שיבנו "קבוצה תורנית".


      מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
      הגב
  • 05
    יוסי
    2016/01/17 10:03

    אז איך מתחילים?
    כדאי אולי לקרוא מכאן לסיעור מוחות, לכל מי שחושב שזה עניין חיובי – להעלות רעיונות ולהתחיל לגבש תכנית מעשית.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
    • בן דוד
      2016/01/17 12:30

      הרי אין די בתורניים נטו. צריך גם ויקיפדיה, למשל, בשביל הבנת מושגים שונים. וכן, אתה לא מצפה שלא יהיו אתרי בנקים וכיו"ב. אז מה לא יהיה שם? אתרי רכילות וכדומה. אז כבר יש כאלה דברים, כמדומני נט-פרי.


      מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
      הגב
      • יוסי
        2016/01/17 12:38

        אם רוצים הסכמה ועידוד של רבנים, חושבני שהרשת הזו צריכה להיות תורנית נטו (לאו דווקא של חוג מסוים). לא בנקים ולא פרסומות. כשם שלבית מדרש לא מכניסים עיתונים ושיחות חולין, גם אם חיוניים במקום אחר.
        הרוצה להעזר בוויקפדיה ישתמש ברשת אחרת.


        מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
        הגב
  • 06
    מצדרביעי
    2016/01/17 20:07

    יפה מאוד!!!

    לי כבר יצא כמה פעמים,

    שחפשתי מידע ודיונים בנושאים תורניים,

    ומצאתי- פחות ממה שציפיתי,

    כי דיונים למדניים- לדוגמה- קשה למצוא-וחבל.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 07
    איש
    2016/02/28 13:51

    יוזמה נאה, אבל האתר לא ממש פעיל.
    הדיונים שם מלפני שנה בערך…


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
  • 08
    אברך
    2016/02/28 22:21

    איזה רעיון יפה, לעשות רשת רק לדיונים תורנים. [וגם ידע אקדמאי לדעתי כדאי, כדאי שתהיה ועדת רבנים שמבינים במדע].
    אני בטוח שהרבה אברכים חשובים [כמוני:)] יתחברו לזה.
    למי שמחפש דיונים למדניים ממש, יש בפורום אוצה"ח.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב

השאר תגובה