אגודה אחת > אחריות ציבורית > שופטים ושוטרים (חרדים) תתן לך

שופטים ושוטרים (חרדים) תתן לך

 
| אחריות ציבורית | תגובה אחת

ההמונים שגדשו את רחבת הכביש מול בית המשפט העליון זעקו את כאב הקיפוח והדורסנות. שנים של פסיקות אנטי חרדיות ביניהם ביטול הדיחוי של בני הישיבות ( מה שהוביל להקמת ועדת טל) הביאו לתסיסה הולכת וגוברת שגררה את הפגנת הענק.  למחרת תפסו הכותרות הראשיות של העיתונים את דבר ההפגנה הגדולה, חלקם הביעו חשש מפני ההמון החרדי שהולך להשתלט עליהם וחלקם נתנו איזשהו ביטוי קטן גם לצד החרדי.

והתוצאה:0

בטווח של חמש עשרה שנים מאותה הפגנה ענקית שכונתה הפגנת ה"חצי מיליון" נגד בית המשפט העליון נראה ששום דבר מהותי לא השתנה. הממסד השיפוטי כמו המשטרה ממשיכים לפעול בצורה עצמאית ולהשתלח בדעותיהם  ולהמשיך בכפיית הדמוקרטיה הדיקטטורית כלפינו וכלפי ותנועות הימין.

גם השיטה שלנו ממשיכה להיות אותה שיטה – מאבקים קולניים ומחאות ועוד שלל פעולות הפגנתיות שלכשלעצמם הם לגיטימיות ומוצדקות, אך בפועל הם לא משיגים שום דבר.

השבוע אנו קוראים את הוראת התורה: "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך ושפטו את העם משפט צדק".  חברה מתוקנת זקוקה יותר מכל למערכת משפט שתשמור על ערכיה ומערכת שיטור שתאכוף אותה. הצורך הזה הוא צורך יסודי כמאמר המשנה "הוי מתפלל למוראה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו". מאידך אין שום סיבה שאנחנו ניתן את ידינו להמשך השליטה הזו עלינו בלי לנקוף אצבע.

אם ניקח את הזירה התקשורתית, מקום שהיה עד לא מכבר למעוז השמאל והאנטי חרדיות. ההשתלחות חסרת הרסן של אנשי התקשורת שהרגישו בעלי הבית בזירה הייתה בלתי נסבלת אך אנחנו ידענו רק לזעוק חמס.

 בסופו של דבר קמו אנשים שהנושא הפריע להם והחלו לפעול מבפנים. ארגונים שונים חלקם ממוסדים וחלקם עצמאיים פועלים כבר תקופה ארוכה ליצירת שינויים באווירה התקשורתית. הפעילות מתרחשת בשתי מישורים, האחת יצירת היכרות לאנשי התקשורת עצמם עם הצד השני של המטבע  והשני הוא מלחמה חזיתית חסרת פשרות בכל ניסיון להשמיץ אותנו . הפעילות הזו נושאת פירות ומשיגה הישגים רבים בשינוי השיח התקשורתי כלפינו.

הגישה הזאת הגיעה מתוך  הבנה שחלחלה לאחר שנים רבות, שזעקות שבר והפגנות לא ישנו את המצב . אם אנחנו רוצים לשנות את המציאות חובה עלינו להשתתף בה ולהילחם מבפנים.

המשמעות העמוקה יותר של המהלך אינה דווקא כלפי חוץ – השפעה על ההחלטות של הציבור החילוני, אלא גם (ואולי בעיקר) כלפי פנים. לציבור התורני נדרשת מערכת צדק  יציבה ובעלת יכולת אכיפה, המציאות הזו שבה אנו חיים כיום במרחב הציבורי היא בלתי נסבלת ,אין דין ואין דיין. הציווי של התורה "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" אינו משהו בעל גוון רעיוני תיאורטי ,אלא דרישה ברורה לקיום מערכת שיפוטית בעלת יכולת אכיפה מובהקת. לו היינו פועלים ליצירת מערכת כזו – בית דין רחב שיכריע בשאלות ציבוריות ומערכת אכיפה שתיישם אותה בפועל – אין ספק שהמלחמות המיותרות והלכלוך היו נעלמים.

הבעיה שנותרה היא ביישום. אם בתחום המשפטי נפרצה הדרך על ידי פתיחת שערי המכללות ללימודי משפטים בפני הסטודנטים החרדים, בכל מה שקשור במערכת האכיפה קרי – משטרה  אנו נמצאים תחת המחסום המוכר של שאלת הגיוס והדומה לו. אולם דווקא בנקודה הזאת יש בשירות המשטרתי גוון שונה שיכול להיתפס יותר כ"עבודה" ופחות כמשהו "צבאי", מה שייתן את האפשרות לקבוצות חרדים להיקלט בתוך שורות מערכת אכיפת החוק.

השילוב הזה של אנשי תורה המשרתים במשטרה ופעילות במערכת המשפט, יחד עם בניית בית דין רחב בתוך המחנה פנימה ,יביאו עלינו את הצדק המובטח.

אך בלא זה נמשיך לקוות למשפט ונקבל משפח. לצדקה והנה צעקה.

 

 

 

 

 

תגובה אחת
הוספת תגובה

כתובת הדוא"ל לא תפורסם באתר. חובה למלא את כל השדות.


להוספת תגובה מזוהה ולהרשמה ←


בשליחת התגובה אני מאשר/ת עריכת ניסוח/השמטת ביטויים שאינם הולמים את האתר