אגודה אחת > אחריות ציבורית > ארגון גג לציבור מפולג. איך וכיצד?

ארגון גג לציבור מפולג. איך וכיצד?

במאמר זה אנו ממשיך לטוות את הקוים לדמותה של "אגודה אחת" כארגון גג לעידוד ואיגוד פעילות ואחריות חברתית.

 
| אחריות ציבורית | אין תגובות

ארגון גג לציבור מפולג. איך וכיצד?

במאמר הקודם "זו לא השתמטות! על צבא ואחריות" הסקנו שארגון גג צריך לקחת על עצמו ארבעה תפקידים מרכזים בהנעת פעילות חברתית. ובקצרה:

א. איגוד מידע וידע – ומניעת כפל פעילות.

ב. העמדת אנשי מקצוע שיעסקו בניתוח נושאי חברה, יתמקדו בשורשי הבעיות ובמתווי פיתרונות אפשריים.

ג. העמדת אנשי יחסי ציבור לקידום ושיווק הפתרונות באופן זהיר ומתוך כנות ונאמנות לציבור.

ד. הקמת במה או ערוץ ציבורי להעלאת נושאים על סדר היום, והשפעה על התודעה והשיח הציבורי.

תחום הפעילות: שליחי ציבור ויחידים

אף כי בשלושה הסעיפים המרכזיים הפעילים הם אנשי המקצוע, הרי שסעיף התודעה הציבורית נדרש להעצים את הכוח הקיים בציבור עצמו, כלומר לעודד את היחיד שאינו מתכוון להקדיש את חייו לנושאי חברה – לתרום גם הוא את חלקו בפעילות למען החברה.

משום שתודעה ציבורית לתרומה למען הכלל, היא זו שתצמיח גם את היחידים שיהיו מוכנים להקדיש את חייהם למען הכלל, בלא לקבל כל טובת הנאה, כוח או עמדת שליטה.

אופי הפעילות: העצמת הקיים, במקום הקמת חלופה

ביום יום כשאנו מגלים שהחולצה קרועה, איננו חושבים פעמיים, אלא משליכים אותה לפח ורוכשים חדשה.

אך כשמדובר בחליפה יקרה, אפשר ונשקול פעמיים, וכשמדובר ברכב? נתקן שוב ושוב, אבל בסוף גם אותו נשלח לבית הגריטה.

אבל כשמדובר בגוף שלנו? אין חלקי חילוף, נתקן שוב ושוב ושוב, ולעולם לא נחשוב להשליכו כדומן על פני האדמה.

ולכן השאיפה החזקה שלנו צריכה להיות תיקון מבפנים, ולא הקמת זרם חדש, מוסדות חדשים וכו'. ברור, צריך מוסדות חדשים והתארגנויות חדשות – משום שקיים ביקוש, כלומר אין די מקום לכולם. אך הפעילות והתודעה המנחה היא להעצים ולשפר מבפנים.

ולדוגמה: בנושא מוסדות חינוך אנו זקוקים כיום למשנה סדורה "כיצד צריך להתנהל מוסד חינוך תורני", להגדיר מטרות, יעדים ותקנים.

השאלה היא כיצד מיישמים זאת לאחר מכן האם פותחים מוסד חדש, או שמנגישים את הדברים לציבור המנהלים. הרי בפועל כל מנהל חיידר רוצה שהחיידר שלו יהיה בטופ, שהוא יהיה מהחיידרים שהרישום שלהם נסגר עוד בחורף אבל כיום הם חושבים שזה יקרה אם הם יסננו את השכבות החלשות או המעט חריגות, אך אם הוא יחשף למשנה סדורה שמציגה מדדי הצלחה שונים – שהם מבחינת אמת המתקבלת על הלב – אזי מנהל המוסד מעצמו ירצה לקדם את המוסד שלו למקום טוב יותר.

לגבי הציפיות הגבוהות והדמיונות באשר להצלחת מהלכים באופן כזה – בהם נטפל במאמר הבא.

מבנה ארגוני והיררכיה

אם יש ארגון גג, לכאורה יש לנו פה היררכיה, האנשים שבגג והאנשים שתחתם, אבל כשאנחנו בתחום האחריות, מדובר בפירמידה הפוכה, הגג נמצא למטה, והוא משמש כבסיס ומשרת עבור האנשים שמעליו! כלומר האנשים בארגון הגג לא מקבלים שום משרה או פיקוד.

אז איך זה עובד? הרי א. פירמידה הפוכה היא חסרת כל יציבות. ב. אם אין משרה והנהלה – אז מי כן מנהל את הדברים?

ננסה לענות על ראשון ראשון ואחרון אחרון.

איך יש יציבות אם כל העולם מוטל על הקודקוד ההפוך? התשובה היא שאין! מדובר בסיכון גבוה. ככל שארגון הגג הזה יהיה מצומצם ומבוסס על יחידים, הם באמת לא יוכלו לשאת את המשא.

בשביל יציבות של פירמידה הפוכה, אכן צריכים הרבה שותפים.

איך נוצרת השותפות? כאשר אנשים מתנדבים לקחת נושא שבו הם הופכים למומחים ולכתובת ראשית לכל מי שפועל בנושא.

ומי בפועל מנהל את הדברים? כל יחיד שיוזם או מקדם משהו, הוא העיקר, והוא צריך לקחת על זה את מלוא האחריות והמרץ והוא לא בדיוק בן חורין להיפטר ממנה.

האנשים בגג הם למעשה הסגנים והעוזרים שלו, הם יכולים לעזור בעצה, בהפניה, בסיוע טכנולוגי, אבל הם טפלים לו.

 

חברות בארגון: אלף דעות ואגודה אחת

אכן, ארגון גג תפקידו לאחד את האנשים לכדי קורת גג משותפת. כיצד עושים זאת בציבור מפולג? על ידי טשטוש הפירוד, והימנעות מהטלת השקפה ואג'נדה.

ארגון גג – אין כוונתו למחוק זהות של אף אחד או להחליף זהות. ולכן יהיה מאוד נכון לתאר זאת כ"אלף דעות ואגודה אחת", כל שותף שבא להשתתף לא בא לקבל על עצמו דעה שונה משלו, אבל הוא כן משנה דעה אחת:

גם אם אנחנו לא מסכימים ב30% מהשקפת החיים, אנחנו משתפים פעולה ב70% האחרים.

אם הסכמנו שצריך לשנות דברים במוסדות החינוך ואנו חולקים בתוקף על נושא השירות הצבאי, זה לא אומר שעלינו להיפרד בגלל זה. ולא כל שכן לפתוח עיתון יומי ומפלגה אחרת.

הרי אין כמעט חילוקי דעות בנושאים שאין להם כל לגיטימציה תורנית, אלא חילוקי דעות בתוך המסגרת,ולכן במקרים של מחלוקת נקודתית אמיתית:  כלומר יתכן שראוי יותר כך ויתכן לעומת זאת שרצוי יותר כך, כאן כל שותף נותן את הליגטימציה לזולת, וגם אם באופן אישי אסרב להשתתף ביוזמה א' אני אשתתף ואסייע ביוזמה ב'.

 שיווק

נושא נוסף שמתבקש כאן מארגון גג, הוא אופן ההגשה והשיווק. יחידים לכשעצמם – מוכשרים ככל שיהיו – לא יכולים תמיד להקיף את כל הפיל, ואף אם הם יודעים את צורת הפיל, הם יכולים להציג אותו כמשהו אימתני ומאיים, ארגון גג יכול ברוב יועץ למצוא את שביל הזהב להבהרת והסברת דברים מתוך העמדה השמרנית שמגינה עלינו כקהילה בכל שנות הגלות ועד ימינו אנו ללא גלות.

כי אמת נכונה יותר – מתקבלת על הלב, אם אנו קוראים כתבה צרכנית שממנה אנו לומדים על שיטה או הצעה לחיסכון – אזי אנו מעוניינים בפיתרון משום שאנו מעוניינים בחיסכון. אין צורך במאמר ביקורת והתקפה שלילית שתציג אותנו כ"מסכנים שלא חוסכים", ישנם נושאים שכל אחד רוצה להתקדם בהם, אם רק יציגו לו את הכלים ואת האופן. שיווק נכון הוא פנס שמאיר את הדרך.

ולסיכום:
ארגון גג, מארגן את כוחות היחידים לכדי סדר יום ציבורי. ועד כמה שזה יישמע אירוני, מדובר פה בחזון של "אגודת ישראל הוותיקה: ""לפתור ברוח התורה והמצווה את כל השאלות שתעלינה יום יום על הפרק בחיי עם ישראל".  וכמו שנאם ר' יעקב רוזנהיים בוועידת ההקמה: " "להחיות את המושג ההיסטורי כלל ישראל, הנישא על ידי התורה שהיא נשמת חייו, ולהגשימו על ידי אגודת ישראל בעולם התרבותי של ימינו, ובעזרת כל המכשירים הטכניים שיעמדו לרשותנו".

—-

בפעם הבאה נעסוק בהתמודדות מול תודעה של פסימיות ו/או ציפיות גבוהות שאינן מתממשות.

תגובות

הוספת תגובה

כתובת הדוא"ל לא תפורסם באתר. חובה למלא את כל השדות.


להוספת תגובה מזוהה ולהרשמה ←


בשליחת התגובה אני מאשר/ת עריכת ניסוח/השמטת ביטויים שאינם הולמים את האתר