אגודה אחת > אחריות ציבורית > מדוע שומרים סודות אפלים העשויים להזיק לשידוכים?

מדוע שומרים סודות אפלים העשויים להזיק לשידוכים?

עלינו לשנות גישה לחיים, מעמדת מגננה לעמדת פיתוח. התנערי מעפר, קומי!

 
| אחריות ציבורית,חרדים,יהדות | תגובה אחת

אחרי 2000 שנות גלות, אין היהדות כפי שהיתה. היא כוסתה באבק, למדה מהסביבה לצד מאבקה בסביבה. והתוצאה היא יהדות הרחוקה מאוד מחיי היהודים המתוארים בתנ"ך. בתנ"ך אנו לומדים כי כל אדם נברא בצלם אלוקים, ואין מטרת היהדות אלא לטפח את ההתנהגות הראויה למי שנברא כך.

אך הגלות הביאה אותנו לעמדת התגוננות משום שהיו אלו ימים בהם לא ידע היהודי הנרדף מה יעלה בגורלו בימי חייו, ומשכך דאגנו לשמר את הקיים ואת הרלוונטי לחיי גלות, אך לא היתה לנו הפריבילגיה לעסוק יתר על המידה ביהדות ובמרחבים שהיא פותחת למשמעות החיים ותורת האתיקה והמוסר.

אך כיום לאחר החזרה לארצנו, אנו יכולים להביט מחדש על פני ההיסטוריה ועמי קדם ומתוך כך להבין על רקע איזו תרבות ניתנה התורה לישראל, מהם ערכי היסוד שלה ועוד (התחלתי לכתוב על כך כאן).

להתנער מהעפר ולקום.

ולמעשה עלינו לטפח מעבר מעמדת ההתגוננות ההיסטורית לעמדת פיתוח. בעמדה ההיסטורית עסקנו ביהדות כשנגד עינינו עומדת סכנת ויכוחי כמרים נוצרים המעוניינים לשרוף את התלמוד על ההוגים בה בכיכר העיר.וזו הגות של מגננה ועיסוק ב"כיצד ניתן ליישב או לסתור את הנצרות עם התורה", אך כיום עלינו לעבור לעמדת פיתוח, לעסוק במהות היהדות:

  • מה מטרתה?
  • מהי תרמה לעולם?
  • מהם עקרונותיה שמהם למדה תרבות המערב, ואשר היו תשתית לטיוטת העצמאות של ארה"ב?
  • מהי המשמעות של צלם אלוקים – אשר כל אדם עלי אדמות מתהדר בה על פי היהדות?
  • האם אכן יש ליהדות בעיה עם עולם המדע, כפי שנוטים להציג?
  • האם יש ליהדות מה לומר במישור ניהול מדינה, כלכלה, צבא, ביטחון פנים ועוד?

כמו כן חשוב לשים לב לתוצאות ההרסניות של עמדת מגננה המחלחלת גם לחיי החברה והפרט:

כאשר אדם חש נרדף ועליו להתגונן – הרי הוא מקדיש את להגנה על עצמו ועל בני ביתו, ופחות לאחריות ציבורית ולכלל העם.
 ולכן בחיי הציבור שלנו, כל קהילה שומרת על התבדלות ושמירה על בני הקהילה, אך למעשה קהילות חלשות יותר כגון עדות המזרח נותרות עזובות וחלשות – באין מי שדואג להרים אותם להיות שווים בין שווים. ומכאן גם נובע ההרגל לשמור בקנאות "סודות משפחה" העלולות להזיק לשידוכים, במקום לעסוק בשינוי פני החברה – להתמודדות ישירה עם פגמים כאלו ואחרים.
הן בבריאות הגוף הן בבריאות הנפש, שהרי מה נפשך? אם מדובר בפגם תורשתי – חובה לומר זאת בשם היושר, ואם לאו בני אדם אנחנו, ויכולים אנו להתמודד עם תופעות של נכות גופנית/נפשית של קרוב משפחה, ואין טעם להסתיר כי יש במשפחה בן/אח/דוד חולה נפש. 

הגיע הזמן להתנער מעפר, וליטול אחריות, גם על התורה וגם על החברה.
 

 מקור תמונת הפוסט: http://www.sxc.hu/photo/1259083

תגובה אחת
  • 01
    הוועדה (בשבתה ככותב יחיד)
    2011/09/19 05:30

    בעבר הייתי מבקר את הציבור החרדי על מה שנראה כאנומליה מוחלטת בתחום השידוכים, עד שבאתי בקשרי עבודה עם הודים ולמדתי שבסה"כ מדובר במאפיין של חברות מסורתיות שהנישואים מהווה חלק ממוסד חליפין. אימוץ גישתו של מתי מותנית בהתקדמות על ציר הזמן. סביר שבשלוש מאות השנים הבאות תסתמן התקדמות. והנעל"ד כתבתי.


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
הוספת תגובה

כתובת הדוא"ל לא תפורסם באתר. חובה למלא את כל השדות.


להוספת תגובה מזוהה ולהרשמה ←


בשליחת התגובה אני מאשר/ת עריכת ניסוח/השמטת ביטויים שאינם הולמים את האתר