אגודה אחת > חינוך > על רכבת קלה, וירידה מהפסים

על רכבת קלה, וירידה מהפסים

 
| חינוך,נוער נושר | תגובה אחת

יופי, הרכבת הקלה הראשונה בישראל עלתה לפסים, נושאת בקירבה המון של אנשים.

ופתאום מתברר, כי לא לילד הזה ציפינו, ולא עבור אמצעי תחבורה שכזה שתקנו למעלה מעשור.

המרחק בין תחנה לתחנה הוא ענק, החוטים מכערים ומונעים מעבר של רכבי חרום גבוהים (כיבוי אש). נערים משועממים מנתקים בעזרת מקל את החוט מהרכבת ואופס, היא משתתקת דוממת.

בקיצור, לא משהו.

באירופה, זו שעמדה לנגד מתכנני הרכבת, אפשר ויש מקומות עדיין תקועים עם רכבות מסוג זה, אבל באופן כללי מפתחים כל הזמן אפשרויות בטוחות יותר, גמישות יותר. אם בהטמנת הזנת החשמל אל המסילות עצמן (תוך הגנה מהתחשמלות ומי גשמים) ואם על ידי טרוליבוסים שאמנם  ניזונים מחשמל חיצוני – אך הם נעים על ידי גלגלים על כביש ומשכך מסוגלים לצאת מהנתיב ולעקוף מכשולים.

טרוליבוס, כמו רכבת קלה אבל גמישה יותר בעקיפת מכשולים. ויקישיתוף.

סופו של דבר מערכת אוטובוסים בעלת כביש בלעדי וקדימות רמזורים – היא מערכת יעילה וגמישה להסעת המונים. יותר מרכבת קלה, יפה, יקרה – המפחדת לרדת מהפסים.

ואין צורך להאריך, משום שוועדת המחקר של הכנסת סיכמה את הנושא כי מערכת אוטובוסים מערכתיים עדיפה לנו כאן בישראל על פני רכבת קלה:

"סקירת הפרויקטים בעולם ובארץ,  ובמיוחד נתוני ההשוואה בין אוטובוס מערכתי לבין רכבת קלה,

מראים כי ראוי לשקול הקמת שירותי אוטובוסים מערכתיים כפתרון תחבורתי יעיל בפרויקטים עתידיים".

ואמנם חיסרון בולט בחלופת הרכבת היא העלות הגבוהה, אך בראיה כוללת נבחנו שאר היתרונות של האוטובוסים:

"יתרונות נוספים של האוטובוסים המערכתיים הם גמישות התפעול, בשל העובדה שהם נוסעים על כבישים, וכאמור, באופן עצמאי (ללא צורך בחיבור לתשתית חשמלית)".

וזו היא המטרונית העומדת לשמש את מטרופולין חיפה בשנים העתידות.

אך את הנעשה אין להשיב, פרוייקט הרכבבת הקלה ישאר בעתיד הקרוב על מתכונתו כאן בירושלים וכתושב ירושלים אאלץ להתרגל אליה בין אם ארצה ובין אם לא.

אף אחד לא הולך להשליך לפח תקציב של למעלה מ38,000 שנות עבודה המקדישים כולם את המשכורת לטובת הרכבת. (כן כן, אם תעבדו שלושים ושמונה אלף שנים עם משכורת של 8,200 ש"ח לחודש עדיין יחסרו לכם 600 מליון ש"ח לכיסוי עלות הרכבת הקלה.)

ומה לנו ולכל זה? פשוט מאוד, עלינו להתבונן בעצמינו ולהבין שאיננו רכבת קלה אלא אנשי בחירה.

איננו יכולים להתקבע במסגרות שהורגלנו להם או הרגלנו את עצמינו אליהם ולומר "כזה ראה וקדש", או "ככה זה וזה מה שיש". וזו מהות חודש התשובה.

עלינו להתגמש, לבצע מעקפים ולפעמים לרדת מהפסים – על מנת להשכין שלום, על מנת לבוא לקראת הזולת אם במעגל המשפחתי הקרוב, ואם במעגל החברים והשכנים.

רכבת קלה מקובעת ונוקשה. סכנת ירידה מהפסים.  ויקישיתוף

ובמישור הציבורי, עלינו להפנים כי קיימים פתרונות המונעים מראש נשירת נוער, על ידי "חנוך לנער על פי דרכו", זיהוי תכונות הילד והילדה בעודם צעירים, והפנייתם למוסדות לימוד המתאימים לנפשם. מוסדות המשלבים מגוון סגנונות לימוד ולאו דווקא שטאנץ קבוע של לימוד אחיד המלמד גמרא בעיון.

ולשם כך דרושה גמישות, רצון להיטיב לילד במקום להשיג עוד גרם של כבוד – על שליחת הבן לישיבה מעולה והבת לסמינר מכובד.

עוד יבוא יום בו ינתן הכבוד האמיתי למי שמתעלה על עצמו ומביא את ילדיו לחיות חיי תורה מתוך הנאה של קדושה חלף תחושות תסכול המביאות דרדור וירידה מהפסים.

 

תגובה אחת
  • 01
    אור היושר
    2011/09/11 00:11

    תודה.
    דברים נכונים ומעוררים. 


    מה דעתך? Thumb up 0 Thumb down 0
    הגב
הוספת תגובה

כתובת הדוא"ל לא תפורסם באתר. חובה למלא את כל השדות.


להוספת תגובה מזוהה ולהרשמה ←


בשליחת התגובה אני מאשר/ת עריכת ניסוח/השמטת ביטויים שאינם הולמים את האתר